Thursday, July 31, 2014

Juliprosjekter og augustplaner

For en gangs skyld har strikkeplanene mine for måneden blitt fulgt temmelig bra opp, jeg startet på nesten alt jeg fablet om forrige måned og noen av plaggene ble til og med ferdige. Startet på nesten alt, for den derre jakken til meg selv, den er fremdeles bare på planleggingsstadiet. Status for juli ble et plagg til hver av ungene, pluss noen Juleflyluer, en regnbuelue til en nyfødt liten en, og et par gavevotter.

1-2014-07-013

Jeg startet på mye i juli, og hvis jeg fullfører de påbegynte prosjektene i løpet av august så blir dét måneden der jeg klipper i strikketøy for aller første gang. Skrekk og gru.

Jeg startet altså på masse nytt, og strikket dessuten en del småplagg, og det får den absurd varme sommeren mesteparten av skylden for. Å strikke på store ullplagg blir unektelig mindre fristende når termometeret viser tredve varmegrader, men en vrangbord her og en liten lue der, dét går an. Store deler av juli ble tilbragt på hytten, og sånn bortsett fra starten på en hel del strikkeplagg inneholdt juli blant annet dette:

12-Downloads18

Er den ikke fin, humlebillen? (Trichius fasciatus heter den på latin.) Har aldri sett humlebiller her før, og nå i sommer har vi plutselig funnet mange! Stor jubel hver gang vi kommer over et litt uvanlig insekt, fireåringen har glass til småkrypfangst så billene innhentes, granskes med lupe og beundres en liten stund før de slippes fint ut igjen og får drive på med sitt.

Og garnlageret? Vel… JEG har bare kjøpt 50 gram. Og så kom det i hus 200 gram Malsen og mor Shetland soft til bukseteststrikk, pluss at jeg har fått en aldri så liten donasjon på ganske nøyaktig to kilo. (Litt kan sees på bildet under, det er rein, ubehandlet ull, garnet minner veldig om Rauma finull.) De fullførte prosjektene veier 700 gram til sammen, så lagerregnskapet viser drøye halvannen kilo i pluss denne måneden. Årstotalen: ut 5030 – inn 6500. Ikke helt etter planen, men jeg har fått mye fint garn, da!

Fortsatt god sommer!

7 comments:

  1. Du lager så mye fint, og bildene dine er bare utrolig lekre!! Takk for god inspirasjon!

    ReplyDelete
  2. Ja så mye vakkert du strikker :)

    ReplyDelete
  3. Det var da veldig fine farger på det donasjonsgarnet! Hva slags garn er det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sant vel! Det er latviskprodusert, kjøpt i Riga, minner veldig om Finull (har strikket med samme garnet før, og har akkurat nå på pinnene et prosjekt med striper med dette her + Finull, klarer egentlig ikke å si hva som er hva).

      Delete
  4. Det har ikke vært så enkelt å strikke med ull i denne varmen. Før det ble så varmt som på det varmeste, så strikka jeg ull på kvelden og bomull på dagtid. Men det gikk ikke lenge.... Så ble det nye bomullstrikketøy på dagen, og de jeg hadde kommet så langt på at de la seg i fanget på kvelden. Må jo da også fortelle deg at vi har vel knapt hatt en kveld/natt under 30 grader inne.... Men det har gått greit det :) Blitt endel ufoer, men det er en sommer til neste år også :)

    Må innrømme jeg er litt småforelsket i disse herlige bildene du legger ut hvor du oppsummerer hele måneden ;)
    Og det er så søtt at du legger med bilder av ting som IKKE bare er strikket! :)

    Håper du fortsatt koser deg og har litt sommer :)
    Klem fra Nina

    ReplyDelete
  5. MÅ bare tillegge: Jeg klager IKKE over varmen!!! Det var IKKE det jeg mente!!! ;)
    Hehehe elsker varmen og sol, men ikke sammen med ull på pinnene... Men ulla kan jeg strikke med resten av året :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glemte å legge inn Finnskoghuldra....

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)