Wednesday, July 30, 2014

Marius til mini-me

Fireåringen likte fryktelig godt mariusgenseren jeg strikket til meg selv i vår, og hadde veldig lyst på make. Noe sier meg at fasen der avkommet mer enn gjerne vil kle seg likt som mamma ikke kommer til å vare særlig lenge, så selvfølgelig måtte ungen få mariusgenser.

Genseren har vært ferdig en stund, men å tre på fireåringen tjukk ullgenser i tropevarmen vi har hatt, vel, det begynner nesten å grense mot barnemishandling, selv med is som bestikkelse. Så bilder og blogg fikk vente – dette har nemlig stort sett vært antrekket de siste ukene:

2-IMG_2564

Direkte kjølig var det fremdeles ikke, men jeg fikk drasset med meg både genser og unge opp på en liten fjelltopp for avfotografering. Fint ved fjorden, det er det!

8-2014-07-29

Montering gidder vi ikke, så datteren fikk marius med rundfelling, i grått og hvitt, akkurat som min. Oppskriften fins både i Mariusstrikkeboken og i diverse Sandneshefter.

Frøkenen fikk velge farge til halskanten selv, og mørk lilla ble vinneren. Genseren er strikket i Drops Karisma, bortsett fra et nøste Sandnes Smart, siden Sandnesgarn hadde den fineste lillafargen. (Smart og Karisma er uansett nokså like garn, den største forskjellen tror jeg må være prisen.) Karisma er superwashbehandlet, rimelig og greit til en barnehagegenser, syns jeg – jeg liker aller best ubehandlet ull, men noen ganger kan det være kjekt med en genser som tåler litt heftigere vask. Det grå og hvite er fra lageret, mens et lilla nøste måtte kjøpes inn, så lagerregnskapet viser 400 gram ut og 50 gram inn.

4 comments:

  1. Marius er en vinner uansett og med sånne kulisser er det jo bare å nyte bildene dine.
    Selv strikker jeg på en str xxxxxxxl, føles det som, mørk lilla med krem mønster og petrol hals kant :o)
    Transportetappen er laaaaaaaaaaaang. Men funker godt å strikke i solveggen.
    Ha en flott kveld dokker

    ReplyDelete
  2. Nydelig genser i fine farger! Den blir god å ha til kalde høstdager. Håper det er lenge til......

    Fortsatt god sommer!

    Klem

    ReplyDelete
  3. Kjempe fin genser i nydelige omgivelser :-)

    ReplyDelete
  4. Heldige jenten din! Du er ikke vond å be tror eg ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)