Thursday, July 3, 2014

Nye yndlingsvotter

Om du følger godt med på bloggen min, og i tillegg har en hukommelse langt over gjennomsnittet, så kan du muligens huske å ha sett disse vottene her før – i hvertfall én av dem. Og om du fulgte fryktelig godt med på NRK sin nasjonale strikkekveld sist høst så fikk du kanskje øye på en av vottene mine idet den suste over skjermen – dette bildet fikk nemlig sine 6 seconds of fame, som jeg har skrevet om her.

bilde (42)

Vott nummer en ble ferdig for godt over et halvt år siden, mens vott nummer to rykket stadig lenger bakover i strikkekøen. Inntil nå, sol og sommervarme var tydeligvis det som skulle til for å lokke fram ullvottestrikkelysten.

Oppskriften heter Grove, og den kan kjøpes på Ravelry. En favorittoppskrift, jeg har strikket både knallgule og oransje Grovevotter tidligere, så det ble en mer nøytral utgave denne gangen. (Og jeg kjenner at jeg har lyst på både grønne og røde og…) Jeg har endret litegranne på oppskriften, jeg droppet flettene på mansjetten og strikket heller ribb med vridde rettmasker. Jepp, jeg er nok litt makelig anlagt.

1-grovevotter

Disse vottene er smale i fasongen og sitter tett på hånden (og de tar seg uendelig mye bedre ut på en hånd enn liggende i en kløvereng, helt uten noe inni!), så hvis du har brede hender eller strikker litt stramt kan det lønne seg å gå opp en halv pinnestørrelse. Her i huset har vi lange, smale hender, så jeg strikker en ekstra mønsterrepetisjon på vottene.

Vottene er strikket i Peruvian highland wool, myk og deilig ull som passer finfint til litt tjukke votter, knappe to nøster (85 gram) gikk med.

1-grovevott

15 comments:

  1. Hehe! Er det nå jeg skal fortelle at jeg har funnet frem pinner til vott nummer to av et par grønne Grove? Den første har ligget ensom og alene siden august i fjor.
    Jeg bruker tydeligvis litt sommerfeire til å ferdigstille en del prosjekter. Ikke dumt, egentlig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...og jeg har funnet fram grønt garn, de må jo bli knallfine i grønt! :D Men har tusen andre prosjekter på gang, så de må muligens vente litt - satser på at det ikke blir vottevær med det aller første.

      Delete
  2. Åh. Denne oppskrifta har jeg hatt liggende lenge, takk for påminnelsen! De er fiiiine.

    ReplyDelete
  3. Mulig du er makelig anlagt, men jeg for min del syns mansjetten ble finere sånn som du strikket den :)
    Kjempefine votter, dette. Skjønner godt at du får lyst på flere par i flere farger :)

    ReplyDelete
  4. Nydelige! Kanskje det skal bli høstens votteprosjekt for min del. Flott mønster og smale votter er helt supert!

    ReplyDelete
  5. Disse er så fine... Jeg har som mål i høst å strikke flere småplagg, og jeg må innrømme at vottestrikk er noe jeg ikke har prøvd meg på enda... Er dette et mønster som er mulig å få til for en uerfaren vottestrikker? Er ganske erfaren på andre typer strikk da :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg ville ikke anbefalt det til en som ikke har strikket noe særlig, men en erfaren strikker? Null problem. :) Mønsteret er egentlig ikke vanskelig, det ser kanskje mer komplisert ut enn det er?

      Delete
    2. OK, så lenge selve "votteteknikken" er godt beskrevet i oppskrifta så frykter jeg ikke selve mønsteret :-)

      Delete
  6. Nydelig, rett og slett..

    ReplyDelete
  7. Arti flettemønster, jeg produserer masse flettevotter om dagen.. kanskje bytte mønster:D

    ReplyDelete
  8. Lekre votter! Sommeren kan godt brukes til vottestrikking. Her går det i Selbuvotter, par etter par.

    Fortsatt god sommer!

    Klem

    ReplyDelete
  9. Superfine! Du, jeg lurer på dette Tallinflyet. Trengs det babytepper? Jeg har 3 liggende strikket i to tråds ull fra Ullcentrum og et i en tjukk delight. Sender dem gjerne til noen som behøver dem mer enn jeg (som ikke trenger babytepper i det hele tatt, men synes det er koselig og fin strikk i av og til).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepper er aldeles supert, ja! :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)