Friday, July 18, 2014

Regnbuer til folket

Jeg har strikket ganske mange eksemplarer av Gros djevellue (gratisoppskrift som finnes her), for luen sitter godt på babyhodene og er kjapp og artig å strikke. Super restegarnsstrikk er den også, det er ikke mange grammene som går med til en liten lue.

1-regnbuestripelue

I originaloppskriften brukes babyull, og dét har jeg lydig brukt i de aller fleste jeg har strikket, men denne gangen ville jeg eksperimentere litt. Jeg brukte ubehandlet, tynn ull i ymse varianter (Malsen og mor Shetland soft, Holst supersoft, New Zealand lammeull og Nøstebarn totråds), og masketall til størrelse to år. Luen ble slengt til toving i vaskemaskinen på et ikke-veldig-heftig program, alltid like spennende å sjekke resultatet når vaskemaskinen stopper. (Håndtoving eller toving i tørketrommel er greiere sånn, da kan man stoppe og sjekke underveis og har om ikke full kontroll så i hvertfall nesten.)

Luen som kom ut av vaskemaskinen var supermyk og deilig, og tett og fin uten å være for heftig tovet. Helt perfekt, altså. Den er litegranne snau til minstefrøken på fem måneder, og dét er i grunnen veldig greit siden den skal bli en liten overraskelse til et knøtt som blir født en av de nærmeste dagene. Burde passe finfint til høsten.

1-regnbuelue

Og høsten, den er laaangt unna – sant vel? Fortsatt god sommer – med en noget tvilsom internettforbindelse blir det lite tid på nett (og mye strikk å vise fram når hverdagen kommer).

7 comments:

  1. Nydelig som alltid og et godt tips.
    Ha en strålandes dag videre.

    ReplyDelete
  2. Så herlig lue! Det var et godt tips å tove den litt, da blir den jo myk og god og passelig varm til høsten! Men godt vi har litt sommer igjen før man kan krølle seg i godstolen foran regntunge vinduer med te og strikketøy!

    ReplyDelete
  3. Hvor blev den fin - jeg har også været glad for at bruge ubehandlet uld til djælvehuer. De har ikke filtet i vask, men bliver bløde og så dejligt varme:) jeg er vild med regnbue versionen. Og en god måde at få brugt restegarn:)

    ReplyDelete
  4. Super fin. Det bliver en frisk farve til et lille hovde. Dejligt og frisk.

    ReplyDelete
  5. Nydelig! Elsker regnbuene dine!

    ReplyDelete
  6. Veldig flott. Har strikket et par slike luer jeg også, men tror jeg må strikke en rengbuevariant snart for din ble veldig skjønn.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)