Tuesday, August 19, 2014

Bløde blade

Det er vel muligens Bella som er den største stjernen i Lene Holme Samsøe sitt flotte hefte Børnestrik på pinde 3 1/2 - 4, det er Bella som har fått mest oppmerksomhet og rampelys og skryt og som "alle" har strikket minst et par eksemplarer av. Men Bløde blade er fin, den også, faktisk tror jeg kanskje at jeg syns den er enda finere enn Bella. På tide, da, at Bløde blade kom på pinnene, etter tre utgaver av Bella (jakke, genser og kjole).

1-IMG_2682

Mine Bløde blade er strikket i Holst supersoft, og det gikk med nøyaktig hundre gram til en kjole i størrelse sånn omtrent seks år. Siden jeg brukte tynnere garn og pinner og strikkefastheten min ikke stemte med oppskriften så har jeg brukt masketallet til en størrelse større enn jeg var ute etter og i tillegg trikset og mikset litt. Ungen ville ha kjole, mens moren helst ville strikke tunika – så da ble det såklart kjole. Lengde rett over knærne, og med farten denne jenten vokser i så er det vel blitt tunika om et par måneder, tenker jeg.

6-Downloads19-001

Kjolen har fått kul knapp fra Snella og Petronella. Fireåringen syns knappen var litt kjedelig, hun var ikke spesielt imponert over knappevalget før hun fikk opplyst at det står "fjong" på knappen. "Stilig!"

Frøkenen var veldig godt fornøyd med kjolen, og spurte pent om hun muligens kunne få en helt make i lilla. Ungen mener bestemt at mamma kan strikke "ka som helst, faktisk!", selv om hun ikke lenger tror at mamma strikker ALLE klærne hennes, det trodde hun nemlig da hun var liten. Da troppet hun opp i barnehagen iført nytt regntøy og erklærte fornøyd at "mamma har strikket det til meg". ;o) Ungen har skjønt at mulighetene er mange når man strikker og kan plukke det man vil av garn og farger og mønstre, så jeg tipper jeg har mange artige "bestillinger" å glede meg til! Enkelt ønske denne gangen, og en lilla kjole burde man vel klare å fikse?

20 comments:

  1. Det med Bella skyldes vel kanskje at babystrik på pinde 3 kom først, og der gikk verden amok for Bella (Jeg er akkurat ferdig med min tredje Bella variant...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mm det er sant, første Bellaen jeg strikket var til baby - og så fortsatte man bare på Bellakjøret når neste hefte kom? :D

      Delete
  2. Nydelig kjole! Likte den veldig godt i grått, men lilla er fint da, så jeg skjønner den lille frøkena.

    Ha en strålende dag!

    Klem

    ReplyDelete
  3. Det er en virkelig fin kjole, og veldig greit at den blir tunika etterhvert også. Så får begge det som dere vil. ;)

    Ungene mine (og mannen!) tror visst at jeg også kan strikke hva som helst, blir litt morsomt innimellom. Selv om de mest realistiske ønskene vanligvis blir oppfylt. Regntøy tror jeg ikke jeg heller får til, hihi.

    ReplyDelete
  4. Ja den er nydelig, jeg ruger enda på både den og Bella. Heftet ligger her å ser på meg. Bare gleder emg til "orken" kommer, DA skal jeg strikke. For meg har det vært hekling i månedsvis. Herlige sommer.
    Ha en strålandes dag du, og en lilla en, DET fikser du

    ReplyDelete
  5. Så herlig, jeg har strikket den i rosa Wollmeise, skjønne kjoler!

    ReplyDelete
  6. Den er kjempefin, strikket den selv i vår i Merino Extra Fine fra Drops. Det synes jeg ble litt for tykt, og enig i at den passer veldig fint til å strikke i et tynnere garn.

    ReplyDelete
  7. Enig med deg i at Bløde blade er enda litt finere enn Bella. Denne ligger i barnehagestrikk-køen min og venter på ledige strikketimer... Deilig med tunikaer i tynn ull til barnehagejentene :)

    ReplyDelete
  8. Nydelig kjole! Skjønner godt at vesletuppa di vil ha en til. Må være deilige å bruke utover høsten og vinteren!

    ReplyDelete
  9. Kjempefin. Og det garnet må jo være superdrøyt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er nesten 600 meter/100 gram, tynt og drøyt, ja. :)

      Delete
  10. Nydelig er den :-) jeg har strikket den i karisma, men synes det er litt tykt og derfor ble det med den ene, takk for inspirasjonen om å lage tynn variant :-) !

    ReplyDelete
  11. Nydelig kjole! Og Snuppa di har god smak; kjolen gjør seg helt sikkert flott i lilla også!
    Ha en flott kveld!

    ReplyDelete
  12. Nydelig! :) Jeg har strikka den i lys lilla bomull, og det blir ikke den siste! :)
    Tenkte å strikke en i Holst supersoft, men er ganske ny på den kanten så flott du forklarte en størrelse opp og ned på pinnene ;) Blir vel pinne 3 det da?
    Da blir det bløde blader i Holst til vesla :)

    Knappen var skjønn!! :)
    Og du... Klart hun må få lilla!! Skjønner det tar tid, men da får du ha det som gåbortstrikketøyet, strikketøyet som er kjekt å ha når du ikke behøver å tenke ;)

    Håper du får en flott dag imorgen :)
    Klem Nina

    ReplyDelete
  13. Hei - hvilken størrelse har du strikket den i og hvor mye garn gikk det med? Har nylig strikket en i Geilsk garn, og skal bestille Holst garn for en til :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masketall til 8 år, 100 gram. :)

      Delete
  14. Kjempefin!:) Jeg har også strikket Bløde Blade, to stk topper. Og ja, den er minst like fin som Bella;) Blir nok flere etterhvert!
    Så koselig at hun allerede ønsker en i lilla.

    ReplyDelete
  15. Den kjolen var utrolig søt! Så fin jente du har :) Kjekt når de små kommer med egne ønsker!

    ReplyDelete
  16. Nydelig kjole. Heftet der er på ønskelisten min også. Synes Samsøe har utrolig mange fine oppskrifter.

    ReplyDelete
  17. Fin kjole! Den ser ud, som om den er sjov at skrikke. :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)