Monday, August 18, 2014

En regnbue i sofaen

Egentlig har jeg en liten bloggpause, tror jeg, men så måtte jeg visst bare vise fram pleddet mitt. ;o)

For et par måneder siden strikket jeg et digert, stripete restegarnspledd. Jeg syns, sånn i all beskjedenhet, at teppet ble skikkelig fint, og når det i tillegg er både varmt og lett og mykt og deilig er det jo ikke rart man får lyst på et til? Noen ganger er det dessuten grådig kjekt med strikkeprosjekter som krever nøyaktig null hjernekapasitet og tankevirksomhet, her er det bare en rett, en rett, en rett, en rett – repeter i det uendelige. Legg til at stripete pledd er glimrende prosjekter om man skulle få lyst til å lage noe vettugt av restegarn og enkeltnøster og diverse garnlagerfyll, da er det nesten helt logisk at (minst) ett til måtte på pinnene.

1-IMG_2693-001

Pledd nummer 1 gikk i blåtoner og passer perfekt inn på hytten, denne gangen ville jeg ha et fresht og fargerikt et, og da ble det såklart en regnbue.

1-regnbueteppe1

For tre uker siden kom rundt to kilo latviskprodusert garn i hus, ull i alle regnbuens farger, hundre gram i hver farge. Dét ble basisen i teppet, jeg brukte en del av det latviske garnet pluss en haug rester og noen single nøster av Rauma finull, pt2, Nøstebarn tretråds samt Ask fra HIFA/Hillesvåg. Alt er rein, ubehandlet ull i sånn noenlunde same tjukkelse, rundt 3-400 meter per hundre gram.

Teppet er inspirert av Arne og Carlos sine restegarnspledd, jeg la opp 250 masker på pinne 5, og brukte til sammen ganske nøyaktig en kilo garn, eller sånn omtrent tre og en halv kilometer.

8-2014-08-17

Tanken var at teppet skulle være et innimellomprosjekt, strikke en rille her og en rille der mens jeg egentlig holdt på med andre strikkeprosjekter. Men så ble jeg visst litt revet med, gitt, fort gjort når man strikker striper, man må jo bare strikke litt til og litt til… og plutselig er teppet ferdig, bare drøye to uker etter at man startet. Sett sånt!

Og ja, jeg trenger enda et stripeteppe, kjenner jeg.

20 comments:

  1. Kjempe fint teppe. Fine farger.

    ReplyDelete
  2. Ah, nyyydelig! Jeg elsker regnbuefarger og dette er jo midt i blinken. Du verden så godt dette må være i bli varm under! Strålandes. Ha en flott dag videre.

    ReplyDelete
  3. Kjempefint!!! Jeg ble veldig inspirert etter at jeg så ditt forrige teppe, og samme kveld hadde jeg fyllt en kurv med rester (??) til teppe og la opp med godt mot... Strikket vel en 20-25 cm, men siden har det blitt liggende... Kanskje dette var det som skulle til for at jeg fikk inspirasjon til å fortsette...?
    :D

    ReplyDelete
  4. Oj oj oj, for en fart du har på pinnene. Teppet ble nydelig! Og det både inspirerer og frister kjenner jeg..... Garnlageret skulle gjerne ha minket litt her også. :)

    ReplyDelete
  5. Woot, to uker?!? Utrolig flott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. To og en halv! ;o) Tjukke pinner, kjapp strikk egentlig! Og så må man jo bare strikke en stripe til og en til og en til og...

      Delete
  6. Wow, jeg er så imponert over stripeteppene dine! Dette ble nydelig, og det høres deilig ut å ha et sånt lett teppe å kunne strekke over seg på mørke høstkvelder!

    ReplyDelete
  7. Nydelig teppe! Gjør du noe spesielt i forhold til kantmaskene for å få de fine?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tar første maske løst av, og sørger for å ikke "låse" den første masken på pinnen, tar garnet bak mellom 1. og 2. maske. :)

      Delete
  8. Så fint, og for en fart! Imponert over at du orker å strikke enda et teppe etter det andre. Får vel grave frem mitt fra glemselen igjen snart ;)

    ReplyDelete
  9. Holy cr.. du strikker fort! Jeg elsker regnbuestrikken din, og det teppet skulle jeg gjerne hatt maken til! Eller kanskje jeg hellet skal ønske meg litt mer strikkeutholdenhet, haha.

    ReplyDelete
  10. Du er helt rå me pinnene! Har noen enkele nøster liggende kanskje deg må bli teppe, du inspirerer! :-) kjempe lekkert:-)

    ReplyDelete
  11. Så fint! Det var jammen en ide. Er ikke så tålmodig på rillestrikk, men dette ser fristende ut likevel.
    Så fort du ble ferdig. Imponerende! Godt jobba får jeg si.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  12. Bardzo ładny kolorowy pled ! Pozdrawiam !

    ReplyDelete
  13. De teppene blir så fine. Gøy og se hvor mange forskjellige det blir ut av samme oppskrift. Veldig morsomt strikketøy som man lett blir hekta på fordi man ikke trenger tenke. Jeg har laget ett og tror jeg må starte på ett til.

    ReplyDelete
  14. Det var skikkelig fint! Herlige farger!
    Ønsker deg en fortsatt fin uke!

    ReplyDelete
  15. Det er bare så helt utrolig smukt! Jeg har fuldt med på IG med måben over hvor fint og flot det blev!

    ReplyDelete
  16. Så enkelt, men lekkert, lekkert! :)

    ReplyDelete
  17. Flott teppe. Du lagar so masse fint.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)