Tuesday, August 26, 2014

Rilletrøje – og ull fra skuffene

Lene Holme Samsøe, hun designer rett og slett utrolig mye fint. Denne jakken er fra Babystrik på pinde 3, og den har jeg hatt planer om å strikke i, tja, et års tid? Rillestrikkede jakker har man jo sett mange varianter av før, men denne har en fin liten flettedetalj langs raglanøkningen, akkurat det lille ekstra som skal til for at jakken går fra søt til supersøt.

Minstefrøken er blitt et halvt år allerede, så jeg strikket rilletrøje i størrelse 12 måneder siden planen er at den skal passe litt utpå høsten og forhåpentligvis en del av vinteren. Rillestrikkede plagg har den kjekke egenskapen at de strekker seg en del og gjerne varer ganske lenge, ikke dumt til småttiser som vokser raskt og mye. (Det mindre festlige med rillestrikk er at det vokser sakte på pinnene og derfor tar en liten evighet å strikke, i allefall mye lenger tid enn man tror man kommer til å bruke på en enkel, liten babyjakke. God grunn til feiring når man endelig blir ferdig, altså.)

1-rilletrøje

Min rilletrøje er, passende nok, strikket i garn fra Danmark, Filcolana New Zealand lammeuld kjøpt hos 123knit. Tynt, lett og drøyt i bruk, jakken i størrelse 12 måneder veier bare 85 gram.

1-rilletrøje3

Bruksbilder får komme når minstefrøken har tatt igjen jakken i størrelse. Skuffefyll foreløbig, altså.

Jeg har ganske nettopp funnet fram diverse ullplagg fra skuffene, jakker og vester som ble strikket med tanken "hun vokser vel inn i dem etterhvert" og må innrømme at jeg syns det er litt rart at plaggene som jeg syns var kjempedigre da ungen var liten og fersk, de passer nå allerede. :o)

1-ullullull

13 comments:

  1. Så mye flott strikketøy, holder på med Bella selv og koser meg :)

    ReplyDelete
  2. Vakkert vakkert vakkert.
    Ull er det beste som finnes. Når man da har så fine tidløse design som hun har, ja da er det VINNER!
    Ha en flott dag videre.

    ReplyDelete
  3. Du er kjempeflink og produktiv! Finner alltid massevis av inspirasjon hos deg, og stort pluss for at du bruker fine, klare farger (og ikke bare typisk "jentefarger") :-)

    ReplyDelete
  4. Åååå, så mye flott da! De vokser så alt for fort disse små. Det er jammen ikke lenge vi har dem til lånes.

    ReplyDelete
  5. Så mye fint du strikker :) Jakka er jo kjempesøt! :)
    Holder på med den selv, men i lyse rosa bomull, ett ønske fra mamma'n ;)
    Ull er jo best, så denne blir god utover høsten og vinteren :)
    Håper du får en koselig kveld :)

    ReplyDelete
  6. Glemte jo å spørre deg om en ting...
    Den lilla jakka, hvilken jakke er det?? Den var jo kjempelekker! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Her er den: http://tovrange.blogspot.no/2014/01/japan-mter-england.html :) Veldig grei å strikke, i grunnen.

      Delete
  7. Kjempe flott jakke. Jeg har nettopp strikket en djevellue fra det heftet og den hadde slik jukseflette detalj som jakken din. Jeg synes det er en så fin og enkel detalj. For en utrolig flott snuppegarderobe. Strikkepinnene dine må ha et ekstra gir enn mine.

    ReplyDelete
  8. Så herlige jakker! 😍 De vokser så fort, men ull holder ganske så lenge i forhold til mye annet synes jeg. Hurra for klær som vokser med! :)

    ReplyDelete
  9. Så mye fint - ja hyggelig når man kan ta frem ting som er strikket for lenge siden - slik har jeg det særlig når jeg kan huske storebror hadde det på :)

    ReplyDelete
  10. Så mange fine strikkeplagg til minstefrøken :-) hun er jammen heldig som har en mamma som deg :-)

    ReplyDelete
  11. Åh, her var det mange flotte plagg :) Heldig lita frøken!

    ReplyDelete
  12. Veldig bra bloggpausen ikke ble lengre :) Supersøt babygarderobe, rilletrøjen er så fin!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)