Monday, September 8, 2014

Ny bok: Strikk meir til nøstebarn

Samlaget gir ut to strikkebøker i høst, og jeg har vært heldig og får begge tilsendt (jeg får dele ut en av hver til dere blogglesere også, så følg med, for veldig snart kommer det en gibort her på bloggen).

Strikk meir til nøstebarn hadde jeg skikkelig store forventninger til, den er oppfølgeren til Strikk til nøstebarn, som er den strikkeboken jeg har brukt desidert mest i min strikkekarriere (her kan du se noe av det jeg har strikket fra nøstebarnbok nummer en). Det jeg liker best ved nøstebarnbøkene er at de aller fleste oppskriftene gir enkle og greie og funksjonelle basisplagg, og at det er litt opp til strikkeren å være kreativ med mønstre, striper og farger. Blanke ark, og fram med fargestiftene!

Dessuten er jeg veldig glad i garnet som brukes i bøkene, hovedsaklig Nøstebarn totråds (og noen oppskrifter med Nøstebarn silkeull og angora). Tynn, ubehandlet totrådsull gir deilige, lette, passe varme plagg som i tillegg holder fasongen og nupper lite. Totrådsgarnet kan byttes ut med annen tynn ull, som for eksempel Shetland soft fra Malsen og mor, Holst supersoft eller New Zealand lammeull – deilig garn alt sammen, og blant mine desiderte favorittgarn til bruksplagg.

Jeg syns innholdsfortegnelsen i forrige bok var uoversiktlig og kaotisk, det er heldigvis forbedret i den nye boken, med inndeling baby – barn – voksen – småting, med flest oppskrifter til barn. Et ekstra pluss at flere av oppskriftene strikkes ovenfra og ned.

Her er det Kathrine Gregersen selv skriver om boken sin, sakset fra Nøsteblogg: "Eg likar godt kler frå 50-, 60- og 70-talet, glad i tradisjonar, det praktiske og enkle og med fiffige detaljar. Er ikkje så glad i store mønster, store og tjukke plagg eller når utforminga ikkje er brukarvenleg. Resultatet etter eitt års jobbing er blitt 40 heilt nye oppskrifter til baby, barn og vaksne." og "Eg likar dei enkle oppskriftene som gir rom for variasjon. Det vil seie at ein kan strikke inn striper, endre kantar eller sy på dekor etter eige ønske." Enig, enig, enig!

1-bilde 1 (3)

Syns også det er forfriskende og flott med en strikkebok med freshe fargevalg og ikke bare übernusselige bilder. Det har vært en del pastell-sukkersøt gammeldags sjarm å se i strikkeverdenen i det siste – pastellfarger og yndige antrekk er fint det, men kanskje ikke helt min greie, jeg syns i grunnen det er veldig kjekt å se glade unger i fargerike strikkeplagg og skitne, ufancy Vikingstøvler med jord på. Ti poeng til nøstebarn der også, altså.

Nøstebarnbok nummer to følger opp nummer en på en veldig bra måte. Likte du den første boken, så tror jeg du vil like denne også. Det gjør jeg! Og det første plagget som skal på pinnene, det tror jeg må bli snurreskjørt til fireåringen – strikket snurreskjørt, da blir jeg populær, da!

4 comments:

  1. Dette er ei bok man må ha i bokhylla skjønner jeg. Har den første jeg også, og er veldig glad i den. :)

    ReplyDelete
  2. Enig i at dette er ei super bok på mange måter! Eneste som trekker ned, er at oppskriftene til voksne er litt vel trauste.

    ReplyDelete
  3. Er veldig enig med deg i at det har vært veldig mye romantikk og sukkersøtt i det siste. Jeg ønsker meg i veldig stor grad praktiske klær som også er fine å se til - pluss at de holder seg fine lenge! Skal absolutt ta en titt i den boka når jeg får sjansen en gang.