Tuesday, September 16, 2014

Ny bok: Strikk til mamma og mini

Ny bok fra damen bak Den store guttestrikkeboka, og denne gangen er det ikke bare guttene som skal kles opp. Charlott Pettersen har laget boken i samarbeid med åtte strikkende mammaer (noen av dem veldig aktive og velkjente på instagram), og denne boken inneholder et par gamle og mange helt nye oppskrifter.

Man kjenner igjen stilen fra guttestrikkeboken, med rompere og kortbukser og flotte bilder med lekkert stylede strikkeplagg. Er du Guttestrikkebok-fan så kommer du til å elske Strikk til mamma og mini også. Garantert.

Her kjører man gammeldags sjarm med vintage trehjulssykler og dukkevogner og knestrømper og store hårsløyfer, og jeg får en kraftig trang til å bruke ord som bedårende og yndig for å beskrive en del av innholdet i boken. Du får oppskrifter på foldeskjørt og kyser og søte plagg til småpikene, pluss noe til ho mor. Og guttene får sitt i denne boken også, selv om den har flere plagg til jente enn til gutt. Noen av barneklærne går opp til størrelse 10 og 12 år, så det er ikke bare småbarnsstrikk i boken.

1-strikk til mamma og mini

Men er alt like søtt og yndig, eller har boken oppskrifter som er interessante også for oss som kanskje ikke er helt der og som velger en forholdsvis lav nusselighetsfaktor når vi kler på prinsene og prinsessene ungene våre? Jada! Mye handler om, ja nettopp, styling. Og fargevalg, dessuten. Fargevalg er viktig, velger man sterke, klare farger i stedet for dus pastell får klærne et helt annet uttrykk. Flere plagg frister, og havner rett i strikkelisten min – kragegenser, for eksempel. (Synd den bare går opp til størrelse 3 år, jeg ville gjerne hatt den i flere størrelser.)

Jeg har fått boken i posten fra Juritzen forlag, og kommer ganske snart til å ha en gibort med både Strikk til mamma og mini og en annen finfin strikkebok. Følg med!

7 comments:

  1. Høres veldig bra ut, sånnt kan man like. Bruksplagg er jo det man trenger flest av.
    Bare å krysse fingra for Gibort',n når den tid kommer.
    Ha en strålandes dag videre.

    ReplyDelete
  2. Jeg liker godt denne boka, gleder meg til å se hva du lager:)

    ReplyDelete
  3. Kva syns du om guttestrikkeboka? Gleder meg til gibort :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er litt sånn tja... det er nok ikke helt min stil. Selv om jeg syns noen av oppskriftene ser fine ut (jeg har ikke strikket noe derfra, så vet ikke hvordan oppskriftene funker i praksis). Islandsgenseren er fin, og noen enkle jakker/gensre kunne jeg godt strikket (mye kommer jo an på farge- og garnvalg, også).

      Delete
  4. Takk for grundig review! Kommer nok ikke til å kjøpe denne med en gang, jeg har ennå ikke fått strikket noe fra guttestrikkboka. Koselig styling, i likhet med bloggen, men shorts og knestrømper er nok ikke noe jeg hadde klart å få på _min_ pode sånn på høst/vinterstid ;)

    ReplyDelete
  5. Den boka står på ønskelista mi! :) Bladde fort gjennom den i bokhandelen her for en stund siden, og det var MYE lekkert! :)
    Gleder meg til å se hva du tryller fram fra denne :)
    Hva har du for noe spennende på rundpinnen der??

    Håper du får en koselig tirsdagskveld :)
    Klem Nina

    ReplyDelete
  6. Det så ut som en flott bok. Takk for tipset. :D