Friday, September 12, 2014

Regnbue i reprise

Først vil jeg si tusen, tusen takk for alle de fantastisk fine kommentarene dere legger igjen på gibort-innlegget! Superstas å lese så mye uhemmet skryt og fine ord, kjekt å få vite litt mer om en del av dere som leser bloggen min, og så er det selvfølgelig flott at så mange blir med! Gibort er gøy, faktisk så gøy at jeg kjører i gang en til om noen dager (da kan du blant annet vinne Strikk til mamma og mini, den vet jeg mange har på ønskelisten!). Men du har fremdeles sjans til å vinne Strikk meir til nøstebarn og Islandsk strikk, legg igjen en kommentar her (link) så er du med!

1-buksegress

Og så, litt strikk! Følgende samtale utspant seg i to vrange-heimen en augustdag:

"Du, frøken 4 år, hvis mamma skal strikke ullbukse til deg som du kan ha under dressen til vinteren, hvilke farger vil du helst ha, da?" (Mammaen stålsetter seg og venter på rååååsa, men krysser fingrene for lilla. En gang må jo ungen havne på prinsessekjøret?)

Barnet: "Alle regnbuens farger, mamma! Hvis du har alle regnbuens farger i garn, da?"

Barnet kikker i garnhyllene. Smiler fornøyd. "Mhm, du har visst alle regnbuens farger, du mamma. Du har faktisk ganske mye garn!"

Se der, ja! Hun er godt opplært, eventuelt forholdsvis miljøskadd. Etterhvert kom det fram at hun aller helst ville ha helt make bukse til den hun har vokst ifra, så da ble det en reprisebukse, bare med noget lenger bein – ti regnbuefarger på forrige bukse (den du ser på bildet under her, bukse nummer to befinner seg i haugen ved siden av), tolv på denne. (Og nei, jeg kommer ikke til å strikke neste størrelse, med fjorten farger!) Den største forskjellen er at jeg brukte tjukkere garn og pinner sist gang, skjønner ikke helt hvorfor jeg syns det var en god idé med pinne 3 nå.

1-bilde 1 (5)

Regnbuebukse nummer to er strikket i en god del Rauma finull, mye latvisk og estisk ubehandlet ullgarn i samme tjukkelse som finull, pluss et par striper i Nøstebarn tretråds og Hifa Ask. Alt fra lageret, såklart, og totalt gikk det med ganske nøyaktig 200 gram.

Jeg brukte ikke oppskrift denne gangen, strikket ovenfra og ned til buksen var passe lang. Var noen stunder der jeg ønsket at frøkenen skulle hatt litt kortere bein, men man ble da ferdig til slutt. Vi går en fargerik vinter i møte!

1-bilde 3 (2)

9 comments:

  1. Frøkna di har jammen god smak ;)
    Den ble kjempefiiin! :)
    Er jo så fint med regnbuefarger! :) Prøver å lure hun min til det også, men utenom Sander som ble strikka i mulitfarget regnbue Elise (du skal kanskje kikke litt godt for å kalle det regnbue men den er min trøst) så er det rosa og lilla som gjelder... ;)

    Håper du får en fantastisk lørdag :)

    ReplyDelete
  2. Fantastisk flott, og når de får velge selv så blir det brukt! God helg!

    ReplyDelete
  3. Utrolig fin :) skjønner godt hun ville ha en ny bukse av dette salget :)
    Fortsatt god helg!

    ReplyDelete
  4. Herlig varme bukse - koselig :-) Farger stemmer!!!
    Ha en fin fin helg.

    ReplyDelete
  5. Lekkert, som vanlig! Jeg tror Loppa må ha noen nye ullbukser er til vinters. Kanskje hun skal få titte i blogger din og bli inspirert (påvirket...)😇

    ReplyDelete
  6. De er super fine. Og hun lyder til at være en skøn pige med fuld af farver. Dejligt. Hun kommer og bliver så flot i sine regnbugebukser og strut skørte. 😊

    ReplyDelete
  7. Hun er en fireåring for seg selv, slik liker jeg :) Jeg lar meg inspirerer av alle fargene, en dag må det smitte over på pinnen også ;)

    ReplyDelete
  8. Kjempe flott bukse! Eg forstår ikkje korleis du får tid til å strikke så masse!

    ReplyDelete
  9. Kjempefin bukse! Før lyst til å lage noe regnbuestrikk selv.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)