Friday, September 19, 2014

Skjørt med snurr

Jeg skulle absolutt ikke legge opp til noe nytt, jeg hadde mer enn nok på pinnene allerede, jeg skulle bare kikke litt i den fine, nye nøstebarnboken (som jeg har skrevet mer om her, og som jeg deler ut et eksemplar av, delta i giveaway her). Så jeg kikket litt, og før jeg visste ordet av det satt jeg og strikket snurreskjørt. Sett sånt!

1-IMG_2755

Det var flere fristende oppskrifter i boken, men snurreskjørtet var det som ropte "Strikk meg!" aller høyest, og når fireåringen også stemte i og var helt enig i at skjørtet måtte på pinnene snarest, da var det vel bare å sette i gang. (Optimisten på fire lurte på om hun kunne bruke snurreskjørtet i barnehagen neste dag, men DER måtte mammaen dessverre skuffe henne.)

Grått skjørt, som passer til alle ullstrømpebuksene og ulltrøyene. Kjekt å ha i barnehagen i høst og vinter, den unge damen vil nemlig helst ha skjørt eller kjole på hver eneste dag. Litt stæsj måtte vi ha, så jeg broderte på et lite, lilla hjerte med maskesting. Snurreskjørtet er strikket i Holst supersoft, og jeg brukte nitti gram. Hjertet er i Shetland soft fra Malsen og mor, i den finfine lillafargen som heter klematis.

6-Downloads23

Jeg har for en gangs skyld fulgt oppskriften, og strikket størrelse seks år til min lange og smale fireåring som vanligvis bruker størrelse 6-7 år i klær – jeg burde muligens valgt en mindre størrelse og heller lagt på noen centimeter på lengden. Skjørtet sitter forsåvidt på nå, med kun ribbestrikk øverst, men jeg tviler på at det vil sitte særlig godt på etter litt bruk, siden ribbestrikken vil utvide seg og bli litt slappere etterhvert. Tipper jeg må sy inn en strikk eller to, og på neste skjørt tror jeg at jeg velger en litt annen løsning, muligens hullrad og en snor til å knytte? Vi får se.

Superenkel strikk og greit ha-med-i-vesken – prosjekt, og hun på fire ble særdeles godt fornøyd, så sannsynligheten er vel stor for at det havner et snurreskjørt (eller to) til på pinnene. Fireåringen ønsker seg MINST ett til, mulig noen klarer å gjette fargeønsket hennes? ;o)

6 comments:

  1. Merkelig dette - hvordan nye prosjekter plutselig havner på pinnene selv om man egentlig har lagt ned forbud mot det. Snurreskjørtet ble veldig fint, og jeg kan tenke meg at kvaliteten er deilig også. Strikker på ei jakke til min treåring om dagen, i Shetland Soft, og den blir så myk og deilig. Herlig garnkvaliteter. Holst supersoft har jeg ikke prøvd ennå, men det står på ønskelista. :)

    Ønsker deg ei strålende helg.

    ReplyDelete
  2. Kjempe flott skjørt. Har lyst til å strikke et til det ene fadderbarnet mitt jeg også.

    ReplyDelete
  3. Så fint det ble! Det er moro å se noen av oppskriftene fra boka strikket opp :)
    Jeg gjetter at hun ønsker seg enten et regnbuefarget eller et lilla skjørt til :D

    ReplyDelete
  4. Flott skjørt, og nydelig jente :)

    ReplyDelete
  5. Kjekt at hun vil pynte seg til hverdags, og da passer jo dette snurreskjørtet helt perfekt. Stilig med lilla hjerte og lilla strømpebukse.

    God helg fra Ingunn

    ReplyDelete
  6. Så kjekt å sjå skjørtet ferdig og i bruk. Det vart veldig fint! Ekstra fint med hjertepynt!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)