Saturday, October 25, 2014

"Det der var noen rare ugler, mamma"

…sa hun, fireåringen. Og jeg må vel si meg enig i at "uglene" var litt snodige, for det var ikke akkurat ugler jeg prøvde å strikke. Hm.

1-bilmilo-003

Barselgave til en liten Matheo (som strengt tatt ikke er så veldig liten lenger). Jeg har strikket noen Milovester tidligere, her er en med elefanter, og denne her med blomster på, den gleder jeg meg til hun lille kan ta i bruk! (Og helledussen da, så liten og søt fireåringen var på disse bildene.)

Milo er kjapp og grei å strikke, den funker finfint til både gutter og jenter, og den kan varieres i det uendelige. Sånt kan man like. Oppskriften kan kjøpes på Ravelry, her. Denne gangen var den opprinnelige planen en enkel, blå vest med en liten rad sjiraffer nederst, men det kan se ut som om jeg ombestemte meg underveis. Jeg strikket i Drops merino extra fine, og brukte ganske nøyaktig to nøster blått pluss smårester av natur, lysegrått og mørkegrått, totalt 120 gram. Greit med superwashbehandlet garn når jeg er usikker på foreldrenes ullvaskeferdigheter.

Jeg strikker med litt tynnere pinner enn det oppskriften ber om, og siden strikkefastheten min ikke stemmer med oppskriften velger jeg masketall til et par størrelser over det jeg egentlig er ute etter. Størrelsen endte på sånn rundt åtte-ti måneder eller deromkring, vesten passer i alle fall bra til mitt åttemånedersknøtt.

Ugler, biler, flodhester eller noe helt annet? Hva ser du?

(Og til slutt en liten påminnelse om at jeg gir vekk et eksemplar av Selbu strikkebok (fetteren til Mariusstrikkeboken) – legg igjen en kommentar her (link) så er du med i trekningen!)

17 comments:

  1. Så fin den var, god idé å strikke inn biler! Strikket Milo til tvillingene for noen år siden, de er blitt mye brukt, nå må jeg nok strikke noen nye! Ha en fin lørdag, her er tidlig morgen i Houston, godt og varmt, idag skal vi besøke quilte og strikkebutikker!

    ReplyDelete
  2. Den var veldig søt. Fin gave!

    ReplyDelete
  3. Ale super wzór w takie małe auta ! pozdrawiam !

    ReplyDelete
  4. Ull er aldri feil i gave og godt med ull som kan i maskinen uten ekstra ullkunnskaper :)

    ReplyDelete
  5. Digger denne oppskrifta :) Jeg ser fine biler!

    ReplyDelete
  6. Kjempe skjønn milo. Jeg har blogget en milo i kveld jeg også. Synes milo er kjekk gavestrikk, også liker jeg så godt at en kan varriere mønsteret så mye. Kjekk basisoppskrift altså.

    ReplyDelete
  7. Synes den var søt jeg, og jeg ser absolutt biler! :)
    Men godt å få litt input fra de små ;)
    Flott ble den :)

    Håper du koser deg i helgen :)

    ReplyDelete
  8. Jeg ser biler, men hvis du lager lite ørene på da bli det flodhest :-) ...kjempefin gave :-)
    Hilsen -
    - Aleksandra

    ReplyDelete
  9. Vesten ble riktig fin med bilder på! Takk for link til oppskrift!

    Klem

    ReplyDelete
  10. Jeg ser også biler. Det som er så flott med Milo vesten, man kan strikke inn nesten hva som helst av mønster i den med bare noen få maskejusteringer.

    ReplyDelete
  11. Flodhest! Såg det ikkje før du sa det, men det er jo fantstiske flodhestar! Berre øyrene som manglar som ei lengre opp skreiv - men det kan jo fiksast :)

    ReplyDelete
  12. Milo ble fin med biler også den!:) Jeg liker alle vestene dine godt jeg da, fikk veldig lyst til å herme etter den med blomster....:)

    ReplyDelete
  13. Milo er en nydelig vest som jeg likte veldig godt.
    Strikker du på bestilling også?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg strikker i grunnen ikke på bestilling, jeg har forsåvidt nok med å strikke til familie/venner. :) Kunne kanskje vært tilbøyelig til å strikke noe på bestilling dersom det var et artig prosjekt og noe jeg faktisk syns var kjekt å strikke.

      Delete
  14. Så fin vest! Ser godt at det er biler😀
    Den fikk jeg også lyst å strikke, men jeg kan ikke med Ravelry...
    Når man kjøper en oppskrift på Ravelry, får du den sendt i posten eller laster du den ned fra nett??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du trenger en ravelrykonto (gratis) - eller, mulig man kan kjøpe oppskrift uten konto på ravelry? Jo, tror kanskje det. Hm, uansett så betaler man med paypal, og laster ned oppskriften. :)

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)