Wednesday, October 22, 2014

FORUT igjen

Årets FORUT-aksjon i barnehagen er bare noen timer unna, og nå er jammen årets vottegevinst til lotteriet også klar. Som i fjor (og året før) er premien vi bidrar med et par rillestrikkede votter fra Strikk til nøstebarn.

1-forutaksjon

Fireåringen har mange, mange, mange par rillevotter (og en liten bunke enslige som mangler partner, votter har en lei tendens til å bli borte), de har god passform og er akkurat passe tjukke, sånn at hendene er varme og gode og samtidig beholder grepet om spaden. Fine å bruke inni regnvotter og skallvotter, også, så jeg syns dette er supre barnehagevotter.

Rillevottepar nummer ørten er strikket i dobbel tråd Shetland soft fra Malsen og mor (lysegrått) og Holst supersoft (lys turkis). Nøytrale nok til at fargene kan godkjennes av de fleste, håper jeg, også de som ikke er spesielt begeistret for så knæsje farger som jeg ofte strikker med – og forhåpentligvis sånn passelig kjønnsnøytrale, for de som bryr seg om denslags. Til et par votter i størrelse sånn omtrent 4-6 år gikk det med tredve gram, ikke det helt store innhogget i garnlageret.

Sånn, da er vi klare for kafé og lotteri!

9 comments:

  1. Det var en flott gave! :) Den ville iallefall jeg vunnet til barnebarnet mitt :)
    Har lurt på å strikke noen til henne, men har vært litt usikker i garnvalg.
    Har noe pt2 og noe Holst supersoft, det kan jeg vel bruke dobbelt?
    Men kan jeg bruke det sammen?

    Håper du får en koselig kveld :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har strikket ca tusen rillevotter, inkludert noen i enkel pt2 (de ble tynne og funket veldig bra inni regnvotter), og et par i dobbel pt2 (de ble for tjukke, da mister man grepet om spaden, og dét går jo ikke!). De aller fleste har jeg strikket i dobbel Holst og tilsvarende garn.

      Holst sammen med pt2 - tja, kanskje en tråd Holst + en tråd pt2 hadde blitt bra? Litt tjukkere, men ikke fullt så tjukt som dobbel pt2? Litt mer skeptisk til striper, kanskje evt en stripe med dobbel Holst og en stripe enkel pt2 - men det vil vel bli litt forskjell, vil jeg tro.

      Delete
    2. Jeg tror det kan funke fint med enkel pt2, uten å si det helt sikkert. Har ikke prøvd det selv. Vottene blir litt tynnere, men det kan være fint i mildere vær :)

      Det går også an å strikke disse vottene uten riller. Da blir de ikke så tykke, og dobbel pt2 kan kanskje gå bra? Bruk målene fra originaloppskriften, men øk litt oftere til tommelen, hver annen eller tredje omg (i stedet for hver fjerde som i oppskriften). Rillestrikk trekker seg jo litt sammen i høyden.

      Delete
  2. Disse vottene er aldri feil! Det er sikkert en mamma som jubler for disse flotte vottene :)

    ReplyDelete
  3. Kjersti S Anthonsen23 October, 2014 09:50

    Flotte votter! Veldig mange som ville blitt gla for de!
    Jeg har nettopp funnet bloggen din og lurte på hvor du kjøper holst garnet, fån man kjøpt det i norge? Eller bestiller du fra holst i danmark og isåfall må man betale toll på garn?

    Hilsen Kjersti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg bestiller Holst fra Danmark, ja, og hvis man bestiller for over 200 blir det moms og tollbehandlingsgebyr og alt sånt. MEN du kan også bestille Malsen og mor Shetland soft fra Malsen og mor (nettbutikk, evt lagerutsalg i Bergen, åpent innimellom), det er til forveksling likt. :) Malsen og mor selger også en vasket utgave av garnet - om man ikke liker å strikke med garn som inneholder spinneolje (for det gjør Holst supersoft og M&M Shetland soft). Spinneoljen forsvinner i første vask, og jeg syns det er helt greit å strikke med, men vasket shetland soft er helt sikkert deilig (jeg har ikke prøvd).

      Delete
    2. Takk for tips, har nå bestilt fra M&M, og gleder meg til å prøve meg på nøstebarn votter.. Blir nok å prøve holst en annen gang de hadde jo mange flere farger enn M&M..
      Kjersti

      Delete
  4. Kjersti S Anthonsen23 October, 2014 09:57

    Synes foresten at bloggen din er kjempe bra! Du lager så mange nydelige ting! Har allerede hermet etter hjertelua, og tusen takk for garntipset til datteren din, endelig et ullgarn jeg tåler! Jeg er også skikkelig ullpyse så har aldri kunne brukt luer av ren ull før, men nå kan bare vinteren komme for jeg er klar :)
    Kjersti

    ReplyDelete
  5. Så flotte de var! Jeg er ikke så flink på vottestrikking, går lei etter en….. men, det må nok noen til nå til vinteren! Happy Knitting!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)