Monday, October 6, 2014

Julerød Eivor

Fireåringen fikk ganske nettopp en nydelig fin grå Eivorjakke, den har allerede blitt mye brukt og ser ut til å bli en skikkelig favoritt. Klart lillesøster også måtte få en Eivor! Yngstefrøken fikk en knallrød variant, vi må ha litt farger i høst- og vintermørket.

5-IMG_2795-001

Garnet jeg har brukt er fra Riga, ordentlig ullete ull som minner mye om Rauma finull. Jeg strikket størrelse 1 år, og jakken er fremdeles litt stor til minsteknøttet som nettopp ble åtte måneder. Oppskriften er laget av Pinneguri/Ann Myhre, den fins på både norsk og engelsk og kan kjøpes på Ravelry, du finner den her. Eivor er morsom å strikke, mønsteret er lett å huske og det går kjapt unna. Og så blir det så fint!

Jakken skal strikkes rundt og klippes opp, men etter suksessen med forrige Eivor (som var klippedebuten min) så var det i grunnen bare artig å finne fram saksen. Jeg strikker med rein, ubehandlet ull, så ingen symaskiner trenger å involveres i prosessen, og klippekanten blir utrolig ryddig og fin når man hekler kant før man klipper.

1-rød eivor-001

Jeg er ikke spesielt opptatt av hva garnet jeg strikker med koster, jeg velger garn jeg liker og tenker egentlig ikke så mye på pris. Jeg skal jo jobbe med garnet i mange, lange timer og da syns jeg det er viktig at garnet føles godt å strikke med, og at jeg liker måten det oppfører seg på i det ferdige produktet.

Men noen ganger er det ganske festlig å snakke om pris på strikkeplagg! Denne jakken er strikket i latvisk ull, innkjøpt i Riga, og garnprisene i Baltikum er noget lavere enn her. Knappene er fra eBay, og praktisk talt gratis. Det kjedelige med ebayknappeselgere er at de liker å operere med store kvanta, så om man liker å handle knapper på eBay ender man gjerne med en forholdsvis anselig knappesamling etterhvert. Har jeg hørt. Kremt. Men ja, pris! Jakken veier 130 gram, og prisen for knapt halvannen hespe ullgarn og seks fine treknapper havner på rundt tjuefem kroner. For en jakke i rein, ubehandlet ull. Det er bra billig, det!

1-IMG_2797

Jeg har mer julerød ull, jeg, så jeg lurer meg på om ikke fireåringen også skal få en rød Eivor. Make jakker på jentene til jul, kanskje? Det blir vel bra, vel?

15 comments:

  1. Nydelig jakke. Når du strikker i rødt tenker jeg alltid at jeg også må bli flinkere til det. Satser på at det ikke bare blir med tanken. Morsomt regnestykke du kom med også. Helt utrolig at en kan få en så flott jakke til 25 kr, om en ikke regner med arbeidet da selvsagt. Kjempe flott jakke.

    ReplyDelete
  2. Oiiii, denne var virkelig flott !!

    ReplyDelete
  3. Jakken er helt fantastisk. Beundrer dere som klarer den klippinga *grøss*
    Enn så lenge er det gensere her i gården.
    Ha ei flott uke.

    ReplyDelete
  4. Flott jakke! Morsomt å se den i så forskjellige farger.
    Jeg har ennå ikke klippet uten å sy, men kanskje en vakker dag... ?

    ReplyDelete
  5. Så fin eivor ble i rødt! Datteren har en gul eivor og det er en favoritt som er i bruk hver eneste dag. Har lyst til å strikke neste str i rødt til henne og en grå Elinor til meg selv.

    ReplyDelete
  6. Åååh, så vakker jakken ble! Og så billig! Nesten så det lønner seg å reise til Baltikum, dersom man shopper mye garn kjøpet av ferien;)

    ReplyDelete
  7. Bardzo ładny sweter ! Pozdrawiam !

    ReplyDelete
  8. Nydelig, igjen! Jeg heier på røde jakker til begge jentene til jul, det må da "jule opp" alt fra finkjolen til kosebuksene?

    Og jeg ble veldig frista til å reise til Riga nå... Ullekspedisjon! Finnes garnet å få kjøpt på nett, tro? Hva heter det?

    Og enig m deg i at garnprisen ikke er det avgjørende, men av og til, om man planlegger å strikke en enkel genser til Mannen, og beregner at garnet vil koste 950 kr, da blir garnprisen litt avgjørende allikevel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg tror ikke (eller, jeg vet i hvertfall ikke om at...) garnet selges på nett, det er dette garnet: http://klippansaule.lv/ - jeg kjøper på fabrikkutsalget, som ligger ikke-veldig-sentralt i Riga. Riga er en finfin by, jeg har bodd der, så jeg har skuffene fulle av latviske votter (i tillegg til ull, da) :)

      Delete
  9. Nydelig! Perfekt julejakke.

    ReplyDelete
  10. Så fin den ble! OG det gjør jo ingenting at den er billig heller ;) Jeg ble nettopp også ferdig med en genser i ull fra Riga som kostet rundt 50-lappen i garn. Men så durte jeg på med litt dyre treknapper, og vips så var jakka blitt 400% dyrere ;)

    Forresten, a propos garn fra Baltikum; Har du vært i Vilnius og kjøpt garn noen gang? Skal kanskje dit med en venninne i jula, og vil så gjerne ha med meg litt ren ull hjem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har vært i Vilnius, men kjøpte (faktisk!) ikke garn der. Har bodd i Tallinn og Riga, så har nok bedre kontroll på garnkjøpemulighetene i Estland og Latvia, hehe. :)

      Delete
    2. Søren også. Kanskje jeg må prøve å overbevise venninna om at hun egentlig heller vil til Riga? ;)

      Delete
  11. Noe så nydelig! Jeg er virkelig kommet på rød bølge til små frøkner og denne var perfekt! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)