Sunday, October 12, 2014

Rosa sløyfe

Jeg har noe å tilstå. "Ikke rosa her i heimen", har jeg sagt. Mange ganger. "Nei, vi kjøper ikke rosa. Det fins jo så mange andre fine farger, hvorfor skal jeg måtte kjøpe rosa bare fordi jeg tilfeldigvis har to jenter?"

6-IMG_2844

Og så… Salg hos Polarn og pyret. Skalldress, akkurat sånn dress som vi skulle ha (vi hadde en nydelig fin rød en i fjor). Dressen fantes i to farger sist sesong, mørkeblått og rosa. Jeg skulle, selvsagt, ha mørkeblå til fireåringen (som var helt enig i fargevalget). Og så var de utsolgt for blått i riktig størrelse. Tydeligvis ikke bare jeg som syns rosafargen var gresselig.

Gikk ho mor tomhendt fra butikken? Nei. Og dressen, den er ikke bare rosa, den er så RÅSA at det svir i øynene! Og nå har jeg jammen meg strikket matchende pannebånd.

6-2014-05-24

Nøstebarn delte oppskrift på pannebånd med sløyfe, på nøstebloggen, og siden jeg absolutt ikke skulle legge opp til noe nytt med det første og på ingen måte er lett påvirkelig, så ble det såklart pannebånd på fireåringen.

Oktober er rosa sløyfe-måneden, en internasjonal aksjon for å sette fokus på brystkreft – så sløyfen på pannebåndet måtte selvfølgelig bli, ja nettopp, rosa. (Det fine med dette pannebåndet er at sløyfen enkelt skiftes ut, så vi har en lilla og en gul en i reserve, som fireåringen kan bruke når hun eller moren går lei av rosa. Bare synd vi ikke har en lilla eller gul dress i reserve, også.)

Fireåringen er ullpyse fra halsen og opp, så klok av skade bruker moren bare superdupermyk merino til luer og pannebånd. Pannebåndet er strikket i Drops merino extra fine, mens sløyfen er strikket i Filcolana New Zealand lammeull og tovet litegranne for å få den fastere i fisken. Jeg brukte tynnere pinner enn i oppskriften, og strikket en litt smalere variant av pannebåndet. Festet med knapp i stedet for å sy sammen, fireåringen fikk fritt valg i knappeboksen og fant seg en lilla hjerteknapp.

8 comments:

  1. Frøkena her i huset - på snart 4 - vil helst ikke ha noe annet enn rosa hun. Og med to gutter fra før, synes mor det er ganske greit. Men hun protesterer ikke når jeg kommer med andre farger heller.
    synes dressen var kul jeg - blir jo veldig glad av slike knæsje farger. Og ørevarmeren var flott! Ønsker deg ei flott uke!

    ReplyDelete
  2. Fint pannebånd! Og jeg synes dressen var fin, også. Jeg liker ikke konseptet med rosa til jenter og blått til gutter, men jeg må "innrømme" at jeg liker sterk rosa veldig godt, som én blant flere fine farger. Pakket faktisk inn en gave til en 14-åring i dag, en gutt, i knallrosa papir. Jeg husker med glede 80-tallet med rosa knalleffekter til både gutter og menn og 90-tallet da alle farger var lov til begge kjønn og guttebabyer kunne ha mintgrønt, sitrongult og lilla. Merkelig at vi er blitt så konservative ...

    ReplyDelete
  3. Jeg er akkurat som deg når det gjelder rosa. Datteren min på tre er "heldigvis" aller, allermest glad i gult! Hun får masse rosa ting (og klær) i gave fra slektninger da... Og gaver gir man ikke tilbake, santvel? Men jeg har blitt mer liberal på rosafronten. Det er helt greit så lenge datteren min liker det selv, og jeg sørger for jevnlig regnbue-innputt. :)

    ReplyDelete
  4. Så fint pannebånd, må jo være en drøm for en liten jente dette :)

    ReplyDelete
  5. Flott pannebånd til en fin jente :) Jeg er ikke så nøye på rosa men synes det er dumt at det er lite andre alternativer. Vil gjerne ha eg god blanding av farger, også rosa men ikke bare rosa som samfunnet legger mye opp til nå :/

    ReplyDelete
  6. De er ikke så gamle før de vet hva de vil ;) Jeg har selv 2 jenter, hun eldste er heldigvis over den verste rosaperioden, men jaggu kom hun hjem for noen dager siden og ønsket seg en rosa Marius!
    Lillefrøkna er glad i farger! Rosa, lilla og gult er favoritten hennes sier hun :)
    Syns dressen var knallfin, greit når det ikke blir for lyst. "mamma til en gjørmebader"

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Enig med mange av de ovenstående; rosa er jo egentlig en fin farge, det er bare så kjedelig når det er den ENESTE fine fargen. Og når du har matchende hjemmestrikk til, så blir det jo bra uansett :D
    Sorry at jeg slettet den forrige kommentaren; skriveleif.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)