Sunday, November 23, 2014

Eivor den tredje

Fireåringen fikk en lysegrå Eivorjakke i sommer, og den får mye brukstid – jakken er akkurat passe tynn og lett og varm, og grått er praktisk og fint og passer til det meste. Og dessuten er mønsteret flott!

1-bilde 3 (17)

Lillesøsteren har også fått en Eivor, en rød en, den skal være minstefrøkenens julejakke. Og jeg begynte å fundere på om ikke fireåringen også muligens burde ha en rød jakke til jul. Klart hun burde! Burde ikke alle det?

Full matching på småttisene til jul, det blir bra, vel!

6-2014-11-23

Eivor den tredje er strikket i samme garn som nummer to: latvisk ull kjøpt Riga, ordentlig ullete ull som minner mye om Rauma finull. Knallrød sådan! 260 gram garn gikk med til størrelse sju år, ganske nøyaktig dobbelt så mye som jeg brukte til lillesøsterens jakke. Og superbillig garn gir tidenes rimeligste julerøde ulljakke, totalkostnad for garn og knapper havner på rundt en femtilapp. Ikke verst.

Oppskriften er laget av Pinneguri/Ann Myhre, den fins på både norsk og engelsk og kan kjøpes på Ravelry, du finner den her. Eivor kan absolutt anbefales, mønsteret er lett å huske, det går kjapt unna, og det blir fint.

6-IMG_2941

Jakken strikkes rundt og klippes opp, men jeg strikker i rein, ubehandlet ull og da er det null problem å klippe og montere, selv uten symaskin. Jeg hekler klippekanter, selv om ryktene sier at man kan klippe i ubehandlet ull helt uten å sy eller hekle eller gjøre noe som helst annet enn å plukke opp og strikke knappestolpene på forhånd. Dét høres litt for skummelt ut, syns jeg, så jeg holder meg til pinglemetoden med heklet klippekant.

Og fireåringen, hun ble knallfornøyd til slutt, selv om hun syns jeg strikket litt for sakte: "Skynd deg å bli ferdig, mamma, sånn at eg og lillesøster kan vere helt make!"

16 comments:

  1. Flott i rødt! Ikke verst at du har strikket tre av disse... Frøkna ønsker seg ny jakk her, det frister med Eivor!

    ReplyDelete
  2. Nydelig jakke, og nydelig jente! Så morsomt å se utviklingen på bilder, og den grønne veggen var flott bakgrunn for det røde!

    ReplyDelete
  3. Kjempefin! Så kjekt med "tvilling-jakker"!
    Disse jakkeneblir jo perfekte til bruk i jula, røde og nydelige som de er.
    Synes du strikker veldig fint også!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  4. Lovley sweater and model ;)
    greetings
    www.wloczkiwarmii.pl

    ReplyDelete
  5. Å så nydelig :)
    Nå blir de fine til jul :)
    Skjønner godt du har strikka tre av disse, de er morsomme å strikke.
    Med sorg i hjertet ser det ut som jeg må ta opp den første jeg strikka. Min egen feil, fikk mønsteret i hus nesten samme dagen jeg fikk min første sending med Holst supersoft...
    Og resten sier seg vel selv??

    Håper du får en flott uke :)
    Klem fra Nina

    ReplyDelete
  6. Heldige jenter som får matche i så fine jakker :)

    ReplyDelete
  7. ÅÅååå det var en flott julejakke :)

    ReplyDelete
  8. Så nydeleg jakke og flott jente!

    ReplyDelete
  9. Så flott:)
    Det blir nydelig med rød julejakke på begge jentene.
    Jeg har sett på den jakka ei stund og har hatt lyst til å strikke den, og nå ble ikke lysten akkurat mindre. Akk, så var det det med tiden og alle strikkelystene da:)
    Men fin er den!

    ReplyDelete
  10. Utrolig fin! Nydelig julerød farge :)

    ReplyDelete
  11. Flott jakke på ei nydelig frøken!
    Ser du har kjøpt tynn ull i Riga du også. Jeg kjøpte MYE da jeg var der i juni. Garnet er veldig godt, og funker toppers å strikke sammen med Rauma Finull. Og det blir myker og mykere for hver dag det er i bruk.

    Ønsker deg en fin uke!

    ReplyDelete
  12. Superfin! Må nok legge den jakka til (den lange) køen av prosjekter.

    ReplyDelete
  13. wow! denne genser er nydelig :-)

    ReplyDelete
  14. Har jo sett litt på instagram, men her kommer bildene mer til sin rett. Man ser virkelig hvor fin den har blitt, veldig kledelig for ei fin frøken.
    Ha ei forts fin førjulstid

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)