Thursday, November 13, 2014

Høstblader

Det begynte å bli litt magert i tunika- og vestebunken til fireåringen, en rask opptelling viser at hun bare hadde fått en eneste ny vest i år (og seks strikkekjoler). Og vester er kjekke å ha, det hender faktisk innimellom at kjolejenten har på seg bukse, og da luner det godt med en tynn ullvest over ulltrøyen.

1-bilde 2 (15)

Frøkenen på fire fikk velge oppskrift selv, og dermed ble moren sittende og strikke enda en Bløde blade (designet av Lene Holme Samsøe, oppskriften fins i heftet som heter Børnestrik på pinde 3½ - 4). Fireåringen har fått to Bløde blade tidligere, en lysegrå og en lilla, og begge kjolene blir brukt mye.

1-bilde 3 (14)

Denne gangen ble det vest og ikke kjole, men jeg gjorde de samme endringene som tidligere: tynnere garn enn i oppskriften (Holst supersoft), en strikkefasthet som ikke stemmer med det oppskriften ber om, og derfor litt triksing med størrelser og masketall. Totalt 75 gram garn forsvant ut av lageret, sammen med en lysegrå polkadottknapp.

10 comments:

  1. Nydelig! Synes i likhet med deg at disse mønstrene egner seg vel så bra til litt tynnere garn enn anbefalt.

    ReplyDelete
  2. Nydelig! :)
    Skjønner godt hun valgte den, den er jo så vakker! :)
    Å, kjenner jeg får veldig lyst til å strikke noe med blader fra LHS..... ;)

    Håper du får en flott dag :)

    ReplyDelete
  3. Hei, du kjenner ikke meg, men jeg føler at jeg kjenner deg litt! Har fulgt med på bloggen din lenge, og ser alt det fine du lager på ravelry. Ikke bare strikker du mye og fint, men jeg elsker stilen din! Det er ikke slik at strikk er strikk, og jeg er helt enig i at ikke rosa blonder og blomster alltid er finest. Du inspirerer meg så mye når det gjelder strikking, og jeg håper ikke du blir fornærmet av at jeg kanskje hermer litt, og ender opp med å bruke mange av oppskriftene du har brukt. Syns det er så herlig hvordan du klarer å være litt personlig på bloggen samtidig som det er mest info om strikkingen, med info om garn, oppskrift osv. PS det hadde vært gøy å høre litt mer om hvem du er en gang, uten at du skal blottlegge deg selv på bloggen. Hva jobber du som, hvor er du fra?

    Jeg er 19 år og studerer i Tromsø, jobbet i en garnbutikk der som gav meg mye inspirasjon til å strikke. Det finnes så mye fint! Jeg har samme prosjekt som deg (men det tipset fikk jeg fra en venninne, og ikke deg, haha) med å kjøpe minst mulig garn og bruke opp det jeg har, men jeg syns du er heldig som har så mye godt garn fra før av. Jeg sitter fortvilet med superwash-nøster som jeg ikke liker. Når det en gang blir tomt skal jeg prøve ut supersoft-garnet som du bruker så mye, det ser herlig ut!

    ReplyDelete
  4. Lekker! Mønsteret er like anvendelig både til kjole og vest. Fint arbeid er det også. Alltid kjekt med slike fulltreffere.

    God torsdagskveld fra Ingunn

    ReplyDelete
  5. Nydelige! Lekker farge du har valgt, og supersøt knapp! :)

    ReplyDelete
  6. Sååå fin! Og knappene som ligger sammen med vesten gjør bildet så delikat :)

    ReplyDelete
  7. Så nydelige! Jeg har endelig kjøpt dette heftet og gleder meg til å prøve oppskriften:)

    ReplyDelete
  8. Denne ble også nydelig, lite strikking hos meg om dagen men inspirerende å se alt det fine du lager :)

    ReplyDelete
  9. Denne blir jeg aldri lei!! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)