Monday, November 3, 2014

Prikker til liten og stor

Noen av dere har muligens oppfattet at vi liker prikker her i heimen, polkadotter dukker opp overalt og i det siste har det blitt mange av dem i strikketøyet også. Fireåringen har fått en del prikkeluer etterhvert, og jeg lovet for en liten evighet siden å dele oppskrift på luene med prikker. Og skulle jeg dele oppskrift måtte jeg nesten lage oppskriften først.

1-bilde 4 (3)

Jeg strikker ofte i vei på gefühlen og tar heller sjelden (eller, i praksis aldri) notater mens jeg strikker, så å reprodusere nøyaktig det jeg har laget en gang, det er gjerne ikke så enkelt. Dermed måtte jeg teststrikke litt før jeg kan dele noe som ligner på en ordentlig oppskrift, og på veien fikk både ungen og jeg opptil flere nye polkadottluer. Fargevalget er tydeligvis inspirert av favorittskoene mine, jeg har to par prikkete Converse og nå har jeg jammen matchende lue også.

1-bilde 1 (14)

Fireåringen har fått en grå/hvit lue i Drops baby merino, mens voksenluen er strikket i Arwetta classic (rød) og Drops baby merino (hvit). Skikkelig fluesopplue. Luene er strikket i tynt garn, men med så mye mønsterstrikk blir de omtrent doble, så de er gode og varme. Til barneluen gikk det med litt over 40 gram, mens voksenluen slukte hele 50 gram garn.

1-bilde 5 (1)-001

Og oppskrift? Den kommer, snart. Lover! Må bare ha fotovær og lys først.

5 comments:

  1. Gleder meg til oppskriften kommer. Garnet kjøpte jeg jo for leeeeenge siden ;)

    ReplyDelete
  2. Lekre luer! Gleder meg også til oppskrifta kommer. Skal forresten snart strikke nisselue etter oppskrifta di igjen. Barnebarn nummer to må jo også få.

    God mandagskveld fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Kjempefine! Gleder meg til et kommer oppskrift :)

    ReplyDelete
  4. Så heldige dere er, både du og 4-åringen, som får SÅ fine luer :D

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)