Tuesday, December 23, 2014

God jul til deg!

Lillesøster sin hjertekjole, make som storesøsterens, er (omsider) ferdig, etter en del garnkrøll (jeg gikk tom for garn i riktig farge, sett sånt – garnlageret mitt er tydeligvis ikke stort nok!), og siste finish på de strikkede julegavene gjøres i kveld (bare én pakkes inn med pinner i år, ikke verst det vel?).

nisser

Pepperkakene er bakt og pyntet med uanstendige mengder nonstop, fireåringen har malt og tegnet og mekket og fikset og pakket inn julegaver både hjemme og i barnehagen: "Eg har laget nokke til deg i barnehagen, mamma! Det e heeeeeeeeelt hemmelig! Eg sier absolutt ikkje ka det e´! Men det har hank, og du kan ha te oppi." ;o)

Nissene har kommet fram fra kassene sine, julekortene ble droppet i år også, julebrusen er innkjøpt, en millimeter snø kom og forsvant og nå regner det sidelengs, huset er sånn passe reint og og vi har nisselokkemat stående klar til i natt – da er det vel jul, da? :)

Vi ønsker alle dere som er innom her på bloggen en feiende flott jul, med ulne gaver under treet og strikketid i massevis. GOD JUL!

11 comments:

  1. Veldig søt er julehjertenkjolen med rød hjert :-) og naturlig jeg liker veldig dine fine nisser.
    Vi har 10 grader og jeg håper med juledager kommer kald og noen snø til oss :-)))
    Juletre er pyntet i stuen i dag og jeg lage mat potetersalat... Stor glede i hjerten.
    Ha en riktig god jul med dine kjære. Hilsene sender deg Viola

    ReplyDelete
  2. Det er så herlig med barnehagebarn, og spesielt til jul! det er mange år siden våre gikk i barnehagebarn, men jeg savner det ennå.
    Ønsker deg og dine en riktig god jul!
    Klem fra Guri

    ReplyDelete
  3. Ønsker deg en riktig God Jul!
    Takk for en fin blogg med mye fint og inspirasjon. Beklageligvis er jeg ikke flink til og kommentere og ville derfor gi en lyd fra meg nå!

    ReplyDelete
  4. God Jul til deg og dine! Tusen takk for kommentar på bloggen min, du er virkelig ei dame som har flere timer i døgnet enn oss andre! :-)

    ReplyDelete
  5. Nydelige hjertekjoler!! :-)
    God jul til deg og dine, siden vi er i samme by trenger jeg ikke å si hvilket vær vi har. ;-)
    Jeg måtte ut og hente hjem et byttekort til en gave som manglet det, og har alt samlet inn en pen haug gaver, jeg har visst gjort et godt inntrykk på venner og naboer i år. ♡♡ Noen gode julekoser fra to av tantebarna fikk jeg også med på veien, så da er jeg godt fornøyd. :-)
    Juletreet ble pyntet under oppsyn av en dritsur hund, han er dødelig fornærmet fordi jeg har flyttet bingen hans to meter for å få plass til juletreet. ♡♡
    Tusen Takk for all inspirasjon du gir her gjennom bloggen din!! Du er en av mine store favoritter og jeg tilstår uten blygsel at at jeg "stjeler" noen ideer fra deg. :-) Jeg lager sjelden noe som er identisk make til ditt, men det er veldig fint å kikke inn her å få inspirasjon til hva man kan lage, farger man kan bruke, oppskrifter jeg aldri hadde funnet om ikke du hadde funnet dem på Ravelry først mm. :-) Jeg synes du skriver godt rundt hvert innelegg og det prosjektet du til enhver tid presenterer, men jeg har et bittelite ønske, kunne du være så snill og skrive hvilke pinnetykkelse du bruker på hvert plagg, evt hvis du bruker flere kan du være så snill å skrive hva du har brukt på halskanter, bråt på bol og på ermer, hva bruker du på knappekanter på heldressene du lager mm. Dette med pinner er det eneste jeg har savnet i innleggene dine, jeg vet jo at du liker å strikke i tynn ull, og regner med at du da bruker tynnere pinner enn på tykker ullgarn som Merino Extra Fine, Karisma og Smart. Dette er bare tanker fra meg, og det er ikke ♡♡ ment som kritikk på noen som helst måte!!! Og skulle jeg likevell ha gjort det, beklager jeg det på.det dypeste!!! Du er en raus person Mette og jeg har aldri fått nei når jeg har spurt om det er ok at jeg lager noe lignende et plagg du har laget. Akkurat nå står strikkebuksen du hsr laget til 4 åringen din, og en tidligere den gang du hadde en noget mindre frøken2 eller deromkring. Buksen er den flotteste strikkebuksen ever!! Med det jeg tror er mørk koksgrå i bunn, som du spriter opp med masse deilige regnbue farger. En slik skal jeg lage tille lulle frøke 7 mnd i babyull fra spar kjøp, de har akkurat de rette fargene, jeg velger ut fra bildet ditt og slik det vises på skjermen der jeg er akkurat da. :-) Lov meg at du sier i fra om du ønsker tips på hvilke klær jeg fatter spesiell interesse for og ønskernå lage jeg også!!! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takktakk! Pinnestørrelse, ja - jeg strikker mye på pinne 3 (til Holst supersoft, NB totråds osv), og som regel går jeg ned en halv pinnestørrelse til vrangborder, knappestolper og sånt. :) Men ja, jeg kan såklart prøve å huske å oppgi pinnestørrelse i blogginnleggene, for jeg strikker jo ikke BARE med Holst supersoft selv om det muligens kan virke sånn innimellom. ;)

      Delete
  6. Ønsker deg og dine ei riktig god jul!

    ReplyDelete
  7. Det høres absolutt ut som det er jul hos deg!
    Gleder meg til å se hva du strikker i julen;) Riktig god jul til deg og dine fra meg♡

    ReplyDelete
  8. God jul :)
    Her ble faktisk alle julegavene ferdigstrikket - selv om den julestrømpen til kjæresten ble overlevert uten pynt, fordi den ikke ble skikkelig tørr etter å ha vært i vaskemaskina for å toves - men med løfter om at den er finere neste år :p
    Romjulsstrikken her er en kjole, i tillegg til å rote fram igjen rilleteppet som skulle vært gave for lengst :p

    ReplyDelete
  9. Er litt seint ute, men kan ønske god romjul! De beste dagene er mellom jul og nyttår, synes jeg. Skuldrene kan senkes, og vi kan nyte etter all jobbinga inn mot jul. Her er nesten 20 minus ute og fyr i to ovner inne, og bundingen er ikke langt unna. Ja, jeg har visst to!

    Kos deg videre! Er forresten spent på hva som var i den barnehage-pakken.

    Klem

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)