Saturday, December 27, 2014

Julehjerter i knøtteversjon

Fireåringen fikk ny kjole til jul, og både hun og moren var superfornøyde (for å si det forsiktig). Klart lillesøster også måtte få kjole! Og det var jo lenge til jul, godt over en uke!

1-bilde 5 (2)

Jeg strikket i vei, fremdeles uten oppskrift, og etterhvert som jeg strikket begynte det så smått å demre for meg: hm, det er sannelig ikke mye garn igjen på denne femhundregramsspolen fra Holst, gitt. Greit at kjoler i størrelse 1 år eller deromkring ikke er så voldsomt store, men litt garn går jo faktisk med likevel. Så jeg skyndtet meg å legge inn en bestilling på en ny halvkilo, garnet ble bestilt 15. desember og leveransene fra Holst garn er vanligvis kjapt på plass i postkassen. Vanligvis. Dette var unntaket, for garnet ble ikke sendt før et par-tre dager seinere, og i tillegg var den ellers raske postgangen fra Danmark tydeligvis rammet av førjulskaos, for hentelappen var ikke i hus før på julaften. (Bare glad jeg slapp unna toll og tull, for med den raskt dalende kronekursen havnet femhundregramsspolene plutselig over tohundrekronersgrensen.)

1-bilde 1 (25)

Jeg innså realitetene noen dager før jul, men intens gjennomsøking av garnlageret ga små resultater – jeg sporet opp et mininøste på tolv gram, og så fant jeg et par enda mindre rester i en eldre, litt lysere innfarging. Til sammen ble det nesten nok, og med litt Shetland soft fra Malsen og mor til kantene så ble kjolen ferdig. (Første gang jeg strikket med den nye, vaskede utgaven av Shetland soft – deilig, deilig!)  Julekjolen ble et skikkelig resteprosjekt!

1-bilde 4 (6)

Totalt 75 gram garn gikk med til lillesøsterkjolen, en lett blanding av New Zealand lammeuld (hvit), Shetland soft og diverse innfarginger av Holst supersoft.

13 comments:

  1. Så fine kjolar! Og så fine jenter. :-)

    ReplyDelete
  2. Kjempesøte søster-kjoler! Jeg ser ikke at du har brukt forskjellig garn. Nydelige jenter! Jeg har brukt Dotty-oppskrifta di til julegaveluer. Tusen takk fordi du deler. Luene falt i smak hos småjentene.

    God romjul fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Kjempefine kjoler til jentene dine 😊 skjønt når de matcher 😊

    ReplyDelete
  4. Så skjønne kjoler og det røde hjertet gjør hele kjolen. Godt gjort å strikke så fint uten oppskrift!!! Og for en jobb å få tak i nok garn - godt du klarte det!!! God romjulstid!!

    ReplyDelete
  5. Nydelige jenter i flotte, nystrikkede julekjoler :) God jul!

    ReplyDelete
  6. Nydelige kjoler på to flotte jenter.

    ReplyDelete
  7. Nei kan en ikke bestille 500g lengre :o nei no må kr kursen stige her hehe kjempe fin kjole du har strikket til frøknene dine :

    ReplyDelete
  8. Flott restegarnsresultat! Kjolene er kjempeflotte.

    ReplyDelete
  9. Vakker kjole på en nydelig modell!! ♡♡♡

    Jeg har et spørsmål til deg ang Holst garn som jeg håper du kan svare på. Når du bestiller koner på 500 gr (en halv kilo) sparer du da penger i forhold til om du skulle kjøpt løse 50 gr nøster i samme farge i tilsvarende vekt? Jeg regner litt på hvor/hva det er billigst å handle, da øknomien er stram og jeg prøver å finne hva som Er billigst av alle disse nesten helt like trådene (Nøstebarn.2-tråds, NZ Lammeuld, Holst,.Shetland Soft. Sparer du mer på kjøpe 500 gr koner fra Danmark enn det er å f.eks. kjøpe tilsvsrende de garnene som er og

    ReplyDelete
    Replies
    1. Med kronekursen som er nå har femhundregramsspolene vippet over tohundrekronersgrensen, så med tollbehandlingsgebyr og moms blir de rimelig dyre, dessverre (men grensen skal vel endres nå, da). Billigere med en halvkilosspole enn ti enkeltnøster i hvertfall - og dessuten syns jeg spolene er veldig praktiske, greie å oppbevare.

      Delete
  10. Så fine de ble! Når enden er god er allting godt, men det er ganske kjedelig å sitte igjen med for lite garn! Så bra at det ordnet seg :D

    ReplyDelete
  11. Kjempefine kjoler på herlige jenter.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)