Sunday, December 14, 2014

Julehjerter

Jeg hadde ingen oppskrift, bare en vag plan om å strikke en stripete kjole til fireåringen. Striper er fint og dessuten kjapt å strikke, og at det går raskt unna er unektelig en fordel når det er et par uker til jul og man har mye på strikkelisten (for ikke å snakke om alle de andre listene over ting som bør/skal/må gjøres).

Mottageren, hun mente at hun helt klart og definitivt og uten tvil trengte en ny kjole – "med hjerter på, mamma? Massemasse hjerter? Værsåsnill?"

1-julehjerter

Okei, da.

Jeg liker best å strikke ovenfra og ned, og når jeg strikker uten oppskrift begynner jeg (nesten) alltid øverst. Lettere å tilpasse og justere underveis da. Jeg har strikket to stripekjoler med ribbestrikk i overdelen (en lillastripete som du kan se her, og en regnbuefarget som du finner her), og liker fasongen på kjolene veldig godt. Den elastiske ribbestrikken gjør at kjolen sitter fint på, og så passer den lenge, lenge. Helt klart en fordel at hjertekjolen kan brukes en stund, for den ble etterhvert temmelig langdryg å strikke. Noen ganger skulle man ønske at ungen ikke hadde fullt så lange bein.

6-2014-12-14

Skjørtet fikk hjertemønster som bestilt av hun på fire, moren lurte inn et enslig rødt hjerte blant alle de hvite. Jeg har i grunnen hermet etter ungens yndlingsgenser: den grønne hjertegenseren strikket jeg da frøkenen var to og et halvt, og den ble en så stor favoritt at jeg måtte strikke en ny, lilla en da den første ble for liten. Jeg liker den lille detaljen med ett rødt hjerte, et lite fargesplæsj i det gråhvite.

Kjolen er strikket i Holst supersoft (grå) og New Zealand lammeuld (naturhvit). Totalt forsvant 140 gram garn ut fra lageret, sammen med en rød/hvit prikkeknapp som er plassert bak i nakken.

Og fornøyd? JA! Fireåringen syns det er sånn omtrent den aller fineste kjolen hun har sett (bortsett fra kjolen til Elsa i Frostfilmen, såklart. Men der tror jeg strikkepinnene til ho mor må gi tapt, gitt.) – og kjolen ble i grunnen akkurat sånn som jeg så for meg (dét skjer ikke alltid når jeg strikker uten oppskrift. Forsåvidt ikke når jeg strikker med oppskrift, heller). Med rød ulltrøye og rød strømpik og nisselue ser fireåringen ut som en finfin liten fjøsnisse. Juleklar!

17 comments:

  1. Verkeleg fin! Eg er imponert over alt du tryllar fram, altså!

    ReplyDelete
  2. Fott kjole på ei søt jente!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Fingrene går visst fort fort over tastaturet i dag :-( Det skulle være flott kjole!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, øynene mine leste flott med en gang, de. Takk! :)

      Delete
  5. Søt, lita nissejente i fin kjole! Hjerter må til på julekjolen, og denne ble nok som bestilt. Godt jobba!

    Fortsatt god førjulstid!

    Klem

    ReplyDelete
  6. Så flott kjole :) Likte godt det lille røde hjertet, gjør det lille ekstra :D

    ReplyDelete
  7. Nydelig kjole og det røde hjerte var prikken over i en.
    Herlig liten nisse frøken også :)

    ReplyDelete
  8. Nydelig♡♡♡ Skjønner fireåringen godt jeg! Du inspirerer altså!!:-)

    ReplyDelete
  9. Så utrolig fin! Kanskje du skal komponere en oppskrift for salg : )

    ReplyDelete
  10. Kjempefin!! Tror jammen den hadde blitt en slager hos min 4 åring også... Du skal ikke se bort fra at jeg prøver meg på en blek kopi en dag (må bare strikke meg litt nedover listen først 😁)...

    ReplyDelete
  11. Så nydelig! :) Helt enig med deg, det røde hjertet er fint :)
    Hun var så herlig med kjolen så! :)
    Her i huset er det ett problem med kjoler... Har strikka noen nå, og tunikaer, men barnebarnet vil ikke gå med kjoler!!
    Hun er så jentete og prinsesse, men har nå bestemt seg for ikke å gå med kjoler!! *sukk*
    Bestemtet disse små ;)
    Håper du har en koselig førjulstid :)
    Her lava det ned når jeg sto opp idag, og det har ikke slutta ennå ;)

    ReplyDelete
  12. Herlig kjole på nydelig jente!
    Jeg stemmer også for oppskrift på denne!

    Liv

    ReplyDelete
  13. Dette var så absolutt en helt herlig kjole. Det røde hjertet gjorde omtrent hele kjolen altså :)

    ReplyDelete
  14. Hei, helt fantastisk nydelig kjole. Du må blogge oppskriften, har så lyst til å strikke den!
    Torild

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)