Tuesday, December 30, 2014

Strikkeåret 2014

Som vanlig hadde jeg god kontroll på strikkeproduksjon og garnforbruk fram til desember, men i årets siste måned sklir visst hele systemet ut og jeg mister totalt oversikten. I år, som i fjor, klarte jeg å fullføre noenogsytti prosjekter, og i 2014 strikket jeg opp over tre mil med garn. Jeg har, blant annet, strikket ni kjoler, tolv luer, to heldresser, fire gensre, fem jakker, fem vester, tre bukser og fire tepper.

Fireåringen ble, som alltid, den store vinneren. I løpet av året fikk hun, hvis jeg teller riktig, rundt to plagg i måneden og til sammen tjuefem plagg – en økning på et plagg fra i fjor.

Kollasjer12

I løpet av året ble det også produsert en lillesøster, og selv om hun lille får mye arveull etter storesøsteren måtte hun få litt nytt hun også: seksten plagg havnet i skuffene hennes. Liten fare for at ungene mine skal fryse i vinter, altså.

13-Downloads30

Meg derimot, er det verre med. I år, som i fjor, var planen å strikke skikkelig mye til meg selv. I år, som i fjor, feilet jeg fryktelig på dét punktet. Antall plagg strikket til meg selv er radig synkende og i 2014 fikk jeg bare en genser, en lue og et par votter. Så lite at jeg ikke gidder å lage collage av det, engang. Men 2015, dét skal bli et skikkelig egostrikkeår. Trur eg…

I løpet av 2014 skrev jeg nesten hundre blogginnlegg, og bloggen rundet både 4, 5 og 6 hundre tusen besøk. Dere la igjen over femten hundre kommentarer (tusen hjertelig takk!), og blogginnlegget (bortsett fra gibortinnlegg) som samlet aller flest kommentarer fra dere var dette. Plaggene jeg ble mest fornøyd med i år tror jeg må være hjertekjolene jeg strikket til ungene til jul, både fireåringen og jeg syns de er knallfine, sånn i all beskjedenhet. Sommerfuglkjolen er en annen favoritt, og regnbuedressen til hun lille får mye brukstid og er fargerik og fin og til å bli aldeles glad av. Godt med farger i grått vintervær!

Årets største fadese må være regnbuehjertekjolen som jeg forsåvidt ble fornøyd med i første omgang, men etter en noget uplanlagt runde på seksti grader i vaskemaskinen var den ikke fullt så fresh lenger. (Men det blir flotte sitteunderlag av den, i det minste…)

Regnbuestrikk, ja. Det ble visst regnbuestrikket litt i år også:

1-2014-07-121

Jeg hadde en plan om å strikke mye uten oppskrift, og dessuten skulle jeg bli bedre på å ta notater underveis. Jeg feilet grovt på ett av punktene (men nå har jeg fått meg ny, fin notatbok, så neste år…!) I november delte jeg oppskrift på prikkeluen Dotty i både barne- og voksenstørrelse, og blogginnlegget med oppskriften har allerede klatret opp på tredjeplass over de mest leste blogginnleggene mine noensinne. Jeg har sett masse flotte prikkeluer rundtomkring på blogger og på ravelry og instagram (ser at en del tagger med #tovrange, veldig kjekt!), det er kjempestas og inspirerende og gir meg lyst til å faktisk ta i bruk den derre notatboken sånn at jeg får delt flere oppskrifter.

Noe av det jeg strikket på gefühlen kan du se her:

1-Kollasjer13

Jeg organiserte innsamling av strikkeplagg til Juleflyet, og det strømmet inn pakker med strikkeplagg fra alle kanter av landet, plagg som får varme de som trenger det i Estland. Tusen takk for imponerende innsats fra dere (det kommer et skikkelig oppsummeringsinnlegg med loddtrekning og det hele ganske snart, jeg må bare bli enig med meg selv om jeg vil fortsette å organisere i 2015).

I 2014 klarte jeg nesten å krympe garnlageret mitt. Jeg lå forholdsvis godt an i det vi gikk inn i desember, og var omtrent en kilo i minus, men så ramlet det inn både garn jeg bestilte (en kilo) og garn jeg fikk (en drøy kilo der også, gitt), og plutselig var jeg havnet på plussiden igjen. Målet for 2015 blir …ja, du vet. Jeg kjører reprise på fjorårets løfter og ønsker: Jeg skal absolutt ikke ha noen garnkjøpestopp, da mister jeg strikkelysten og blir sur og vond og vanskelig, men jeg prøver på to nøster ut = (max) et nøste inn, samt rotasjon i lageret. Alltid mest fristende å strikke med nyinnkjøpt garn, men jeg satser på å strikke opp en del av nøstene og hespene som har blitt liggende som hyllevarmere.

Takk for i år – og godt nyttår! – til alle dere som leser og følger med her på bloggen, på facebook og på instagram, og en ekstra nyttårsklem til alle dere som legger igjen så mange fine, trivelige og morsomme kommentarer! Vi snakkes i 2015.

24 comments:

  1. Jeg må sitere en av de andre kommentatorene på rilleteppe-posten; jeg skulle likt å se en video av strikkehastigheten din, du har en imponerende produksjon! Og så så mye fiint :D
    Takk for en veldig fin blogg! Jeg gleder meg til å lese og bli inspirert av deg neste år også :)

    ReplyDelete
  2. Wow, så utruleg mykje flott du har laga! Imponert over kor mykje du får til på eitt år, altså! Gler meg til å følgja med vidare. :-)

    ReplyDelete
  3. Du har en sånn fargerik og inspirerende blogg :-) Blir alltid så glad når jeg leser blogginnleggene dine :-) Gleder meg til å følge deg videre til neste år!

    ReplyDelete
  4. Her var det mye flott, varm og fargerik strikk, ja! :)

    ReplyDelete
  5. Imponerende! Og inspirerende. Jeg gleder meg til å følge deg videre i 2015. (Strikka prikkelue i julegave, men endte med krymping/toving og ingen gave - bedre lykke neste gang.)

    ReplyDelete
  6. Godt nytt år!! Har blitt strikken mye fint hos deg i året som gikk.

    ReplyDelete
  7. Fargerikt innlegg på slutten av året! Du er så flink med farger! Jeg sier som de andre, gleder meg til å følge deg videre og ønsker godt nytt år!

    Klem

    ReplyDelete
  8. Imponerende over produksjonen din. Og jeg blir så glad over alle de fine fargene du bruker i det du lager.

    Og jeg syns absolutt du skal prioritere litt strikka ting til deg selv i 2015 !

    Godt Nyttår til deg og dine
    og visst skal jeg følge deg videre på bloggen og på instagram.

    ReplyDelete
  9. Så imponert over alt! Jeg snuser på Eivor - vil jeg kunne bruke Holst supersoft til den oppskriften? Både Eivor og Holst garn er helt nytt for meg :) Ser fram til 2015 på bloggen din :)

    ReplyDelete
  10. Du strikker så utrolig mye fint at jeg blir helt stum av beundring. For en imponerende produksjon. Pinnene dine må ha motor. Ønsker deg et riktig godt nytt år og gleder meg til å følge bloggen din videre.

    ReplyDelete
  11. Riktig godt nytt år til deg og dine. Takker for MASSEVIS av inspirasjon, latter og glede gjennom året.
    FARGER er det viktigste og det bruker du til gangs. Blogging er morsomt og sånn skal det være, den dagen det blir en plikt er det ikke morsomt mere. Kos dokker i ulla.

    ReplyDelete
  12. Godt nyttår!!! For en herlig masse flott strikk du har fått gjort i det gamle året. Veldig imponerende - og du har så flotte bilder også!!!

    ReplyDelete
  13. Moro å følge deg i 2014! Gleder meg til flere regnbuer i 2015!

    ReplyDelete
  14. De grå hjertekjolene er bare fantastiske, det er mine strikkefavoritter fra deg i år. Flott strikkeoppsummering med fine bilder og koselig lesing.

    Godt nyttår til deg og dine!

    ReplyDelete
  15. Denne bloggen er min storfavoritt!! Her finner jeg enormt mye inspirasjon. Jeg synes du lager gode innlegg, både hva angår tekst og flotte bilder!! Lykke til med strikkeåret 2015, jeg blir med videre!!! ♡♡♡

    ReplyDelete
  16. Og selvsagt Godt Nyttår til deg og dine!! :-)

    ReplyDelete
  17. Så mye lekkert du har strikket. Godt nytt hobbyår.

    ReplyDelete
  18. Et imponerende strikkeår! Du har en flott og inspirerende blogg. Kiker innom ofte, kommenterer sjelden. Så det forsettet tar eg med meg inn i 2015 (igjen), bli flinkere til å kommentere:)
    Godt nytt år.

    ReplyDelete
  19. Flotte bilder :) ønsker dokker et godt nyttår
    klem
    Ellen S

    ReplyDelete
  20. Jeg legger ikke igjen så mange spor etter meg, men har fulgt bloggen din jevnlig siden jeg oppdaga den i sommer. Jeg synes du lager utrolig mye fint og jeg er mektig imponert over produktiviteten din.
    Takk for at du deler oppskrifter - to prikkeluer blei det til jul.
    Gleder meg til å følge deg videre i 2015!

    ReplyDelete
  21. For en imponerende og fargerik oppsummering! Ønsker deg et godt nytt strikkeår:)

    ReplyDelete
  22. Jeg er superimponert!!! For en produksjon! Og så lekkert alt du lager er, og så tar du så utrolig flotte bilder av alt også :)

    ReplyDelete
  23. Utrolig inspirerende! Godt nytt år! Gleder meg til å se masse egostrikk i 15 😊

    ReplyDelete
  24. Produksjonen din er helt utrolig! Og så mye flott! Takk for herlig inspirasjon! Gleder meg til å følge deg i 2015 også