Monday, January 19, 2015

Bergen, baby!

Tidlig i høst oppdaget jeg barnejakken "Bergen, baby!" på ravelrysiden til Pinneguri, aka mønstermekker Ann Myhre, og det begynte umiddelbart å klø i strikkefingrene. Jeg la igjen kommentarer både her og der, og antydet forsiktig at jeg muligens kunne være interessert i å teststrikke (okei, jeg hoppet opp og ned og veivet med begge armene og gaulet "meg! meg! plukk meg!"), og jammen fikk jeg lov til å være blant de fire som skulle teste oppskriften.

04-bilde 4 (7)

Jeg har teststrikket for Ann før, da var det oppskriften til uglegenseren Reidar som ble gjennomgått, og jeg syns det er artig å få være med på en liten bit av prosessen fram mot en ferdig oppskrift. Denne gangen skulle det strikkes i favorittgarnet Shetland soft fra Malsen og mor, og jeg var kjempespent på den nye, vaskede utgaven av garnet. Den uvaskede varianten av Shetland soft føles hardere, for garnet inneholder spinneolje, men det folder seg ut og blir mykt og fint etter en vask eller to. Nøstene med ferdigvasket Shetland soft, derimot, de er fluffy og pusemyke og litt lodne og deilige og særdeles behagelige å strikke med og klappe på. Jeg digger uvasket Shetland soft også, jeg, men dette her, det var rett og slett snadder. Nå lever garnet virkelig opp til navnet sitt, altså! Sooooft! Men fremdeles ullete og fint. Ah. Deilig, deilig! (Neida, jeg er dessverre ikke sponset av Malsen og mor, bare glad i garn.)

Noe negativt? Tja, jeg liker magien som skjer når det uvaskede garnet får en runde i vaskemaskinen, jeg.

12-Downloads32

(Og ja, klart jeg måtte lure inn noen bergensbilder på bloggen når jakken heter Bergen, baby!)

Oppskriften kommer i fire størrelser, fra 6 måneder og opp til fem år, og jeg strikket størrelse 1 år til minstefrøken som blir ett om en liten måned. Jeg valgte meg grått og natur, og så lilla og grønt til blomstermønsteret. Ingen store overraskelser i fargevalget fra meg, altså – Shetland soft fins i mange finfine farger og jeg var innom tanken på både gult og oransje og rødt og turkis før jeg landet på lilla blomster. Oppskriften er ikke å få kjøpt helt enda, den kommer sannsynligvis i februar – jeg skal gi dere et lite vink her på bloggen når den er klar.

1-bilde 2 (24)

Hun lille ser da ut til å være rimelig fornøyd? Fireåringen syns lillesøsterens jakke ble skikkelig fin, så fin at hun veldig veldig VELDIG gjerne har lyst på en make selv. Det må man vel muligens kunne fikse?

14 comments:

  1. Nydelig jakke! Den falt jeg også for med en gang jeg så den, så skjønner godt at du ville teststrikke! Den ble kjempefin med lilla blomster, og den lille frøkna som har den på - smelt, smelt sier jeg bare! Herlig smil på henne :)

    ReplyDelete
  2. Helt herlig! Gleder meg til denne oppskriften kommer for salg! :)

    ReplyDelete
  3. Kjempefin jakke, både mønster og ditt fargevalg! Men hvor får man tak i Malsen og mor-garn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hos malsenogmor.com :) Jeg linker til Malsen og mor i teksten, forresten - prøver alltid å huske å linke til oppskrifter og garn og butikker. :)

      Delete
  4. For en flott jakke til den nydelige tulla! Her er det nok mange som venter på mønsteret vil jeg tro.

    God mandagskveld fra Ingunn

    ReplyDelete
  5. Nydelig! Digger fargevalget ditt - akkurat passe rosa og sprekt for min smak :)

    ReplyDelete
  6. Flott jakke på nydelig lita frøken! :)

    ReplyDelete
  7. Nydelig jakke til frøkenen din! Er hun snart et år, oj synes nettopp du la ut nyheten om en ny jente i hus :O

    ReplyDelete
  8. Å, så fin den ble. Og modellen var jammen ganske skjønn hun også :)

    ReplyDelete
  9. Kjempefin jakke! Skjønner at vasket Shetland Soft er noe å se frem til, men jeg også liker magien når det uvaskede garnet fullstendig endrer karakter etter en runde i vaskemaskinen. Jeg rakk akkurat å sikre meg en bestilling vasket før Malsen og Mor tok de ut av nettbutikken og går og gleder meg til pakke i posten (ikke at jeg trenger det akkurat, men, ja glad i garn....). Ser fram til Pinneguri slipper dette mønsteret!

    ReplyDelete
  10. Utrolig nydelig jakke :-) gleder meg til oppskriften kommer for salg :-) Skjønner godt at storesøster ville ha en lik jakke!

    ReplyDelete
  11. Nydelig jakke i et kjempe flott fargevalg. Er veldig glad i shetland soft jeg også så denne frister å strikke når oppskriten kommer.

    ReplyDelete
  12. Wow! For en nydelig jakke, og baby som ikke er baby lenger.....;)
    Denne jakken fikk jeg lyst til å prøve meg på etterhvert også;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)