Saturday, January 3, 2015

En marihøne på hånden

Marihønen varsler godvær, lander det en marihøne på hånden din så betyr det visstnok at været skal bli bra og sommeren fin. Vi er lei av storm og vind og vann her på Vestlandet, men nå som jeg har mekket marihønevotter til fireåringen må vi vel bare tro at solen kommer. (Og hvis ikke, så har ungen i det minste fått votter til å bli i godt humør av. Der de gjemmes inni regnvottene.)

1-IMG_3059

Vottene er strikket etter standardoppskriften min (som så vidt jeg vet ikke fins andre steder enn i hodet mitt), med tommelkile og god passform. Røde votter med svart tupp, og så ble prikker og øyne brodert på med kjedesting. Kjedesting er fint for oss uten store talenter innen broderi, det blir i grunnen fint selv om man knoter litt, og så går det forholdsvis raskt. Om du føler deg kallet til å finne fram brodernål for å dekorere votter eller annen strikk med kjedesting har Garnstudio en instruksjonsvideo her.

2-IMG_3054

Antenner måtte marihønene også få, såklart. Godt mulig at det tok lenger tid å stæsje opp vottene enn å faktisk strikke dem, for et lite vottepar går kjapt unna.

3-IMG_3049

Vottene er strikket i rød Holst supersoft (holdt dobbelt) og svart Rauma finull, totalt gikk det med rundt 35 gram. Nesten så jeg får lyst på marihønevotter selv også…

14 comments:

  1. Veldig søte♡ Ja, stæsjinga tok garantert lengre tid en strikkinga☺ Flott arbeid!

    ReplyDelete
  2. Åh, så fiiine! Sier jeg for andre gang i bloggen din i dag ... Prøvde en gang å tegne ei marihønelue, men jeg var ikke så dreven som strikker da, så det falt i fisk. Kanskje det hadde vært lettere nå :)

    ReplyDelete
  3. De var kjempefine, glad votter :)

    ReplyDelete
  4. Kjempe kule votter. Du strikker så utrolig mye stilig altså. Du skriver helt klart en av mine favorittblogger. Jeg blir alltid så inspirert når jeg besøker bloggen din.

    ReplyDelete
  5. Fantastyczne biedronki !

    ReplyDelete
  6. De var kjempeflotte! Godt nyttår til deg og dine!

    ReplyDelete
  7. Det var noen kjempesøte votter du
    har laget.

    ReplyDelete
  8. Glad-votter som garantert vekker begeistring i barnehagen! Kjempegodt jobba!

    Godt nytt år fra Ingunn

    ReplyDelete
  9. Så utrolig søte votter :) Tenker meg de falt i smak hos 4-åringen :)

    ReplyDelete
  10. Kjempe stilige! Du har så mange fine farger i supersoft, jeg prøver å strikke vekk litt lagergarn så jeg kan kjøpe inn mer supersoft ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)