Monday, January 26, 2015

Ganske gal genser

Pappa fylte nettopp seksti, og bursdagsgaven herfra ble såklart ullen og myk. Jeg kunne ha strikket en fin og flott og helt ordentlig genser, en i stilig strukturstrikk eller med fjonge fletter eller kanskje en kul og klassisk kofte?

1-IMG_3073

Men neida, det gjør man jo ikke, man benytter såklart anledningen til å ha det litt artig. Resultatet ble en hyttegenser, som skal brukes på, ja nettopp, hytten (jeg har anmodet sterkt om at den ikke brukes ute blant folk). Og hytten, den ligger nesten helt nedi fjæresteinene, med sjø og båtliv og krabbe og blekksprut og maneter og måser og en og annen torsk.

Så da ble det genser på gefühlen, litt sånn hønsestrikk light, med masse mønsterborder (men uten de helt kreisi fargekombinasjonene). Jeg har boken som heter Hønsestrikk til folket, og hentet et par av mønsterbordene derfra. Noen mønsterborder har jeg funnet rundt omkring på det store internettet, andre har jeg tegnet selv. Fisk og sjødyr i fleng, det ble plass til både krabbe og hummer (én ser ut til å ha vært uheldig og havnet i teinene), blekksprut, sjøstjerner, en makrellstim og litt andre fisk, og så måtte båten såklart være med. Fireåringen mente at jeg heller burde strikket "Beffe og meg i robåten, mens eg ror og Beffe slapper av", hun har i hvertfall rimelig god tro på at moren greier det meste med pinner og garn!

6-IMG_2574

Jeg strikket ikke etter oppskrift, men knabbet en genser i skapet til pappa og brukte målene fra den. Genseren er ca størrelse M, strikket på pinne 4.

Genseren er strikket i Drops Karisma, med et par innslag av Sandnes Smart i mønsterbordene. Alt garnet kommer fra lageret, og jammen gir en svær mannegenser i forholdsvis tjukt garn og med masse mønsterstrikk greie utslag på garnlagerstatistikken! 710 gram forsvant ut av lageret og inn i genseren. En eneste genser veier altså det samme som sånn omtrent sju av av fireåringens kjoler! Jeg som vanligvis driver og strikker barneklær i Holst supersoft, Nøstebarn totråds og lignende tynne garn ble så giret av å se nøste etter nøste forsvinne i genseren at jeg slo til og bestilte en halvkilo Blackhill højlandsuld. Dermed ble det ingen voldsomt imponerende garnlagerreduksjon å snakke om likevel, gitt.

1-2015-01-26

Med lekkersmekker fiskelue (strikket for noen år siden) og tjukk og god sjødyrgenser holder pappaen min i hvertfall varmen på båttur, selv om han muligens ikke er direkte stilig akkurat.

12 comments:

  1. Bardzo fajny sweterek w morskim klimacie !

    ReplyDelete
  2. Fantastiskt. Din far måste tycka att det var en mycket fin och speciell present

    ReplyDelete
  3. Han kan da virkelig gå ute blant folk med den genseren, den ble jo knallstilig! :o)

    ReplyDelete
  4. Synes absolutt han kan bruke genseren blant folk og være stolt av den! Den var flott!




    ReplyDelete
  5. Synes dette ble en flott hytte-genser! Artig for deg å strikke og sikkert kjekk å bruke for faren din også! En ordentlig "tjukk-genser" som vi sa i gamle dager, er tingen for den som oppholder seg på sjøen og i fjæresteinene. Godt jobba!

    Ha en strålende tirsdag!

    Klem

    ReplyDelete
  6. Fantastisk hav-genser! Marinbiologen i meg fryder seg i glede over så mange av sjøens fineste skapninger på et brett/genser, og er aldri så lite missunnelig på pappa'n din... Håper jammen at gutta mine har blitt habilitet strikkere innen jeg blir 60 år, i så fall skal jeg hinte STERKT om en sånn genser. De har tross alt over 20 år på seg! 😄 I mellomtiden må jeg kanskje strikke meg en selv?

    Knallfin, altså! Gratulerer med far!

    ReplyDelete
  7. Det var mye arbeid for et plagg som bare skal brukes på hytta :P Den var veldig fin da, en klassisk hyttegenser. Jeg kan se for meg at dine egne barnebarn kommer til å finne den i en skuff på hytta en gang og le godt :D

    ReplyDelete
  8. Wow, så flott og kreativ genser du har laget - knallfin :) tenker han ble glad for den - og den brukes vel blant folk også ;) det bør han - for denne fortjener å bli sett :) nydelige bilder du viser oss - nå fikk jeg et savn av sommer her.... Ha en fin dag og uke

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)