Friday, January 2, 2015

Museinvasjon

Musetøfler til fireåringen har stått på strikkelisten lenge, lenge, og nå havnet de endelig på pinnene. Oppskriften er fra Garnstudio, og for en gangs skyld brukte jeg til og med originalgarnet, Alaska fra, ja nettopp, Garnstudio. Fulgte oppskriften til størrelse 29/31, syns tøflene så i overkant gigantiske ut men håpet på at tovingen ville utrette mirakler. Fireåringen fulgte med fra sidelinjen, og uttrykte rimelig stor skepsis til hele prosjektet: "de der tøflene der, mamma, de kommer altså ikkje til å bli passelige til meg, eg har faktisk ikkje SÅ store bein!"

1-bilde 2 (21)

De to forvokste musene ble puttet i vaskemaskinen og tovet lenge og vel og godt og grundig – og kom ut igjen med ganske perfekt størrelse. Størrelse 37, that is. Min størrelse, til fireåringens store frustrasjon. Tøflene mine ser ut til å være kraftigere tovet enn tøflene på bildet i oppskriften, så jeg vet ikke helt hvor feilen ligger – men jeg har i hvertfall fått meg nye tøfler, med museører og det hele! Akkurat det jeg ønsket meg.

1-IMG_3047

Forsøk nummer to. Jeg brukte masketall til en størrelse mindre enn jeg var ute etter, og slo litt av på lengdene her og der. Fireåringen var fremdeles skeptisk, men etter en heftig runde i vaskemaskinen var de to musene på steroider krympet til noenlunde riktig størrelse.

1-IMG_3046

Til to par grundig tovede, varme og gode tøfler, sånn circa størrelse 37 og 30, gikk det med nesten 6 nøster (300 gram) Alaska. Pangstart på årets forsøk på garnlagerslanking!

12 comments:

  1. Toving ER risikosport, jeg krangler med Nepal i disse dager, til tova votta...
    Godt nytt år

    ReplyDelete
  2. Hoho. Eg har aldri fått til toving - det som kjem ut av vaskemaskina har anten vokst eller krympa til det ugjenkjennelege.
    Men kjekt med mykje garn brukt i ein fei, då!

    ReplyDelete
  3. Så søte tøfler, heldige dere som fikk like;) kjenner igjen skepsisen til 4-åringen, slik føler jeg også det når jeg strikker f.eks gigantiske votter som skal toves!

    ReplyDelete
  4. Bonusen må jo være at du fikk deg et par tøfler selv på kjøpet ;)

    ReplyDelete
  5. Så flotte musetøfler!! :-)
    Disse har jeg lyst å prøve også. Lille tantesnuppa vil bli kjempe skjønn i de. Nå er hun så stor, 7 1/2 mnd, at hun snart begynner å reise seg opp for å stå og gå selv. ♡♡:-)

    Tror du jeg kan bruke Fritidsgarnet til Sandnes (pinne 5-5.5) eller Cortina fra Gjestal (pinne 8, men jeg har strikket masse av det på pinne 7 og tovet og det har blitt veldig bra). :-)

    Godt Nyttår!! ♡♡

    ReplyDelete
  6. Nei nå var du heldig! Fnis;)
    Kjempesøte tøfler! Og kanskje snuppa synes det er stas at dere har like..??
    Godt nyttår forresten! Gleder meg stort til å følge deg i året som kommer, både her og på instagram☺

    ReplyDelete
  7. Toving trenger ikke akkurat å bli som man hadde tenkt, nei... Men nå fikk dere i hvertfall søte, gode og varme tøfler begge to :)
    Ønsker deg et kreativt og godt nytt år!

    ReplyDelete
  8. Hihi, men å, så skjønne musetøfler! Setter dem umiddelbart på strikkelista mi!

    ReplyDelete
  9. Nydelige! Takk for tips, disse står på strikkelisten til niesen på 5, så da vet jeg at jeg skal redusere litt på lengde i forhold til oppskriften. God helg :)

    ReplyDelete
  10. Ja det er svært at ramme ret str. Når man filter. De er blevet fine både dem i str. 37 og dem i 30😊 varme fødder er en god måde at starte året på

    ReplyDelete
  11. Så fine de ble! Og det er vel ekstra stor stas med like tøfler som mamma? :D

    ReplyDelete
  12. Så utrolig skjønne tøfler. Takk for mønstertips.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)