Wednesday, February 25, 2015

Fjonge fletter til fersk femåring

Jeg har, blant altfor mye annet, en lilla snoningstrøje på pinnene. Den lille lilla jakken har ligget på vent noen uker måneder, mens jeg har drevet og strikket sjødyrgenser og knøttekofter og votter og diverse annet, og dessuten var jeg i grunnen litegranne lei av å strikke fletter. Men så rotet jeg litt rundt i garnlageret på jakt etter mer garn til et prosjekt jeg hadde på pinnene, og mens jeg drev og flyttet på nøster fikk jeg øye på fin liten haug med naturhvit Lima.

1-bilde 2 (30)

Og så fikk jeg en idé, såklart.

Og plutselig hadde jeg lagt opp, gitt. Sett sånt. Som alltid, nøye planlagte strikkeprosjekter. (Og den lilla snoningstrøjen? Neida, den er enda ikke ferdig.)

1-snoningsgenser

Jeg har brukt flettemønsteret fra snoningstrøyen, og resten av genseren er strikket på gefühlen. Jeg brukte totalt 490 gram av ull/alpakkablandingen Lima (nesten ti nøster, og fiffig nok fant jeg nøyaktig ti nøster i lageret) til genseren, som er størrelse, tja, sju år omtrent. Minst. Den dagsferske (!) femåringen min er lang, og genseren er fremdeles ganske stor. Kan fint brukes nå, men passer nok bedre til høsten.

1-IMG_3102

Flettemønsteret trekker genserbolen sammen, så jeg har lagt opp langt flere masker enn om jeg hadde strikket glattstrikk. Lima er bare 90 meter per femtigramsnøste, og for en som strikker mest i tynntynn og superdrøy totrådsull (som gjerne ligger på rundt 600 meter/100gram) ble dette her et skikkelig garnsluk! Femåringen sin Bellagenser veier drøyt hundre gram, og denne ulne saken her veier altså nesten fem ganger så mye. Endelig har jeg skjønt hvordan man får ned vekten på garnlageret.

5-2015-02-24

Hvit, ullen genser som bare tåler forsiktig vask er skikkelig upraktisk til en barnehageunge. Men det ble fint med hvite fletter, i det minste? Dessuten kan det sikkert være kjekt å ha en genser som ikke er til barnehagebruk. Eller, den kan jo brukes når vi rusler fram og tilbake til barnehagen, kanskje. Og ellers når vi er ute og promenerer. Deilig myk og varm, dét er den.

14 comments:

  1. Fine fletter! Og gratulerer med dagsfersk femåring!

    Holder på med en hvit eivor til skolestarteren her, og innser at det er en smule upraktisk. Men struktur på hvitt er lekkert!

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin genser. Jeg elsker den fargen og mønsteret er nydelig!! ♡♡:-)

    Gratulerer med den dagsferske 5 åringen. ♡♡♡:-)

    ReplyDelete
  3. Kjempefin genser til å vokse i! Kjekt med et plagg som ser ut til å vare ei stund, og den ble nydelig i hvitt! Fin farge på den trøya også. Hurra for bursdagsbarnet!

    Klem

    ReplyDelete
  4. Gratulerer så mye med den fine femåringen din!
    Nydelig genser! De flettene er så fine! Jeg er stor fan av snoningstrøjen, og jammen gjorde de seg på en genser også:) Hvitt er kanskje upraktisk, men det er nå innmari fint da;)

    ReplyDelete
  5. Du tryller frem så mye fint! Hvit flettegenser er bare nydelig til en nydelig femåring :)

    ReplyDelete
  6. Hvit genser er nok ikke det mest praktiske men hva fin den er. Dette var nydelig flettemønster, trur jeg må prøve det.
    Det blir nok ikke prøvd ut på en genser, kanskje en liten prøvelapp - vaskeklut : )
    Klem Pernilla

    ReplyDelete
  7. SÅ nydelig!! Jeg har laget en liten snoningstrøye for et år tilbake ca, ble ikke helt fornøyd med flettene på armene, ble liksom virkende så smale og trange... Likte denne genseren din kjempegodt :) Heldige jenta di som har genser i "mange år".
    Disse snoningene er jo SÅ søte...

    Ha en herlig dag videre!

    ReplyDelete
  8. Gratulerer med fersk 5-åring i huset! Utrolig fin genser, jeg blir som alltid imponert over at det går an å strikke plagg uten oppskrift...

    ReplyDelete
  9. Den genseren er bare så nydelig på den fine jenta da.
    Klemz

    ReplyDelete
  10. Hurra med 5-åring i hus! Fem regnbuefargede raketter sendes hennes vei. Og til genseren, nydelig fin! Hadde du strikket lite og dette vært den eneste genseren hun hadde så ja da hadde den vært upraktisk MEN med en full ullhylle er det veldig praktisk med litt plagg til hver sitt bruk ;)

    ReplyDelete
  11. Nydelig genser til den flotte fem-åringen! De flettene er virkelig fine:)

    ReplyDelete
  12. Det var virkelig en flott genser! Fletter er aldri feil :)

    ReplyDelete
  13. Så flott genser :) Du vil ikke legge ut mønster til denne da??? Har en 5 åring som ville passet perfekt i denne str, men jeg er ikke god nok til å tilpasse mønster selv så her hadde det gjort seg med mønster. Please ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har i grunnen ikke mønster, dessverre! Flettene er jo fra snoningstrøyen, men resten ble til etterhvert. Skulle liksom bli flinkere til å ta notater mens jeg strikker, men denne gangen gjorde jeg nok ikke det. Sorry!

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)