Tuesday, February 10, 2015

Når snart-femåringen får velge helt selv…

…hva blir moren sittende og strikke da, tro?

1-bilde 1 (36)

Gult har vært yndlingsfargen i årevis, og selv om ungen fikk en gul genser i fjor vår har det ikke akkurat haglet gule plagg over henne, så at hun valgte seg gult garn var ingen overraskelse. Og den lille kjolejenten ville selvsagt ha kjole. Hva ellers? De to "bløde blade"-kjolene er blant favorittene i kjolehaugen, hun har en grå og en lilla fra før, og nå altså en gul i tillegg. Mulig jeg må overtale henne til å ønske seg en grønn etterhvert, også.

7-Downloads36

Ungen liker best tynne, lette ullplagg, flaks siden moren liker best å strikke med tynn, ubehandlet ull og aller helst på pinne tre. Oppskriften til Bløde blade er fra heftet som heter Børnestrik på pinde 3 1/2 – 4, men jeg velger tynnere garn (Blackhill højlandsuld, 550 meter/100 gram) og tilsvarende tynne pinner, så jeg trikser litt med størrelser og masketall for å få en kjole som passer til min lange, smale fireåring.

Ganske nøyaktig 110 gram garn forsvant fra lageret og over i kjolestabelen. Frøkenen fikk velge fra et utvalg knapper, og plukket seg en finfin øyenstikker kjøpt på Etsy hos Buttons by Robin.

15 comments:

  1. Jeg elsker gult (særlig til barn) og synes denne var nydelig! Jeg holder på med min første Bløde blade nå, i grønn Kauni :)

    ReplyDelete
  2. Den var utrolig lekker. Synes jenta di har veldig god smak altså. Gult er helt klart kult.

    ReplyDelete
  3. Så flott kjole! Kjekt å se småjenter ønske seg noe annet enn bare rosa. Det var en nydelig gulfarge.

    ReplyDelete
  4. Kjempe fin gulfarge og slike fine mønster får en ikke nok av. Prøver det garnet nå for første gang og det blir absolutt ikke siste :)

    ReplyDelete
  5. Å nydeligflott blir det når barna får velge selv :)

    ReplyDelete
  6. Digger gult og denne kjolen er jo bare vakker!

    ReplyDelete
  7. Nydelig! Har strikket en genser av denne sorten (i grønn, fint det og), men kanskje det må bli kjole neste gang. Har også knapper fra samme sted - fineste knappene! Her er prosjektene jeg har brukt dem på:
    http://sysaker.blogspot.no/2012/01/endelig-vinter.html
    http://sysaker.blogspot.no/2012/08/oslo-anorakk-i-tnsberg.html
    http://sysaker.blogspot.no/2013/04/jentejakke.html

    ReplyDelete
  8. Så fin den ble i gult. Hvor mange blad-plagg fra Lene Holme Samsøe har jentene dine nå? :D Det begynner å bli en del :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe, troooor det er sju :p Hjelpes.

      Delete
  9. Du strikker så mye fint. Jeg har prøvd å mikse og trikse med tynt garn (nøstebarn), tynne pinner og større størrelser med lite hell�� (godt andre kan få gaven). Skal strikke en tunika (bella) i 4 års
    størrelse, noen råd?

    ReplyDelete
  10. Nydelig kjole og farge :)

    Ha en flott strikkedag!

    ReplyDelete
  11. Denne ble superfin i gult også! :o)

    ReplyDelete
  12. Kjempefin! Synes snart-femåringen din har god smak jeg;) "Blad-plaggene" er jo så fine! Har strikket flere selv, og flere skal det bli;)

    ReplyDelete
  13. Guten Morgen,
    super süß das Kleidchen.
    liebe Grüße aus Germany Jülich von Sybille

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)