Thursday, March 12, 2015

Påskegult

Minstefrøken trengte ny lue, og den skulle være ferdig kjapt (helst i går). Stikke på butikken og kjøpe en, sier du? (Kom faktisk ikke på at det gikk an engang. Heh. Her snakker man tydeligvis skikkelig innbarket strikkedame.) Neida, man velger en enkel og grei og kjappstrikket lueoppskrift, finner fram pinner og garn og setter i gang.

Luen heter rett og slett "liten lue", og oppskriften fins i "Myk start" av May B. Langhelle. Fin bok, og billig er den også, ser jeg. Søt liten lue som jeg har strikket mange av, og forrige gang gjorde jeg en vri jeg ble skikkelig fornøyd med, jeg strikket luen med litt tjukkere pinner enn anbefalt og tovet den ganske forsiktig. Resultatet ble mykt og varmt og en ordentlig luefavoritt – her kan du se bilder av luen i bruk.

4-Downloads37

Forsøkte meg på en reprise denne gangen, men ante underveis at prosjektet muligens ikke gikk helt etter planen, for før toving passet luen i grunnen aldeles finfint til femåringen (som lettere panisk erklærte at "Mamma! Eg har FAKTISK ikkje lyst på denne, selv om 'an e gul! Dette e' FAKTISK en babylue, altså!"). Strikket i Blackhill højlandsuld, tovet på førti grader, og den ferdige luen er fremdeles noget romslig. Litt uplanlagt start på høstgarderoben 2015, visst.

Men ungen, hun trenger fremdeles lue NÅ. Nytt forsøk må til, altså. Har du en luefavoritt til ettåringer? Tips mottas med takk (og gjerne noe som ikke involverer toving;o)

9 comments:

  1. Finlandshette, uten tvil!! Jeg hater luer med knyting til de minste, det ender som regel med at den vrir seg på hodet og plutselig ser barnet ut som en garvet sjørøver....... ;-)

    ReplyDelete
  2. Barnelue med øyreklaffar fra den første nøstebarnboka er min klare favoritt!

    ReplyDelete
  3. Owl Tuque er ein favoritt her - har ein som søstra mi strikka til femåringen når han var ny, no er det toåringen som brukar den, det har han gjort i snart eitt år. Supersøt og praktisk, og gøy å strikke!

    ReplyDelete
  4. Slik modell som dette er favoritt også passer den luen med fletter i babystrik på pinde 3 podens hode godt :)

    ReplyDelete
  5. Purl Bee Garter ear flap hat, strikket rundt fra topene, for da kan du prøve på underveis og stoppe når den er stor nok. Men den er ok å strikke fra bunnen også, altså. Jeg har brukt mitu (bra) og pt5 (greit nok, litt tynt). Nepal eller noe lignende for en større eller tovet lue, kanskje?

    ReplyDelete
  6. Finnes Ikke bedre lue enn pickles artig skrue. Jeg lager m splitt I skulderpartiet, og den sitter perfekt. Og varer lenge.

    ReplyDelete
  7. Favoritten her er klompelompes pilotlue! Øreklaffer og snøring, god i vogna og skikkelig kul��

    ReplyDelete
  8. Favoritten vår er blåveiskyse fra drømmestrikk (drømmestrikk på instagram). Strikker den bare kortere, så det blir lue istedet for kyse. Morsom å strikke, kjapt prosjekt og sitter fint på. Str 3-4 år, pinne 3 og pinne 3'ish garn sitter finfint på min ettåring.

    ReplyDelete
  9. Pickles har en super en, jeg husker ikke i farten men det er en finlandstype hette som er nær sagt umulig for de små å få av seg...

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)