Thursday, March 26, 2015

Rufsete, røffe villsauer

Mønstermekker Ann Myhre, eller Pinneguri om du vil, la ut en etterlysning på facebookgruppen sin, hun trengte nemlig en til å teststrikke en ny versjon av barnejakken Villsauene på Runde. Og ifølge Ann skulle dette være en skikkelig nøtt av en teststrikk, noen av sauene var visstnok i overkant ville og klarte ikke helt å passe inn i mønsteret. Jeg liker nøtter, jeg, og teststrikking er artig, så jeg rakte hånden i været og meldte meg til tjeneste.

6-2015-03-24

De fleste strikker denne jakken i flere farger (se bare alle de fargerike og fine versjonene på Ravelry, her), og den første tanken min var (selvsagt) en regnbuevariant, men siden jeg måtte regne med å rekke opp en gang eller sju kunne det være greiere å bruke få farger. Så dermed, grått og grått, pluss gule vrangborder og knappestolper. De to grå garnene er latvisk ull innkjøpt i Riga, og spesielt det lysegrå er ujevnt spunnet og nokså rustikt, man får definitivt følelsen av at dette garnet faktisk hang på en sau for ikke lenge siden (saueduften satt jammen godt i, også)! Syns garnet passet finfint til mønsteret, villsauer kan vel gjerne være litt rufsete og røffe. Jeg strikket størrelse 1.5 år til ettåringen, og brukte til sammen 165 gram garn pluss sju gule treknapper.

1-bilde 2 (37)

Jakken er, selvsagt, strikket rundt og klippet opp. Jeg strikket i ren, ubehandlet ull og kunne visstnok ha klippet uten noen form for forsterkning i det hele tatt. Sier de, galningene, Men SÅ tøff er jeg ikke, og det er uansett kjapt og enkelt å hekle to fastmaskekanter til å klippe mellom, så heklemetoden ble det. Ann har samlet nyttige lenker med info om ulike metoder når du vil klippe i strikketøyet ditt uten å bruke symaskin på det først, de finner du her.

1-bilde 3 (34)

Og hvorfor jeg ikke vil sy med maskin før jeg klipper? Først og fremst fordi jeg ikke må. Symaskinen og jeg har aldri hatt noe godt forhold, dessverre, og å finne fram heklenål og ullgarn er mye enklere og langt mer lavterskel enn å rigge seg til med symaskin. Jeg syns dessuten det virker så logisk å droppe symaskinsømmer og sytråd - når jeg hekler kantene bruker jeg det samme ullgarnet som jakken er strikket i, det blir elastisk og ryddig og fint og jeg slipper å bekymre meg for at noe skal bli skeivt og skakt og dradd eller at sytråden skal oppføre seg annerledes enn ullgarnet etter noen vask og litt bruk. Flotte greier! (Om jeg måtte funnet fram symaskin før klipping kan jeg i hvertfall garantere at minstefrøken ikke hadde fått seg villsaujakke til påske!)

22 comments:

  1. Denne ble jo bare så herlig! Jeg likte veldig godt fargevalget ditt - gult og grått er så fint sammen! :)

    ReplyDelete
  2. Jeg er helt enig med Tea, denne utgaven i denne kombinasjonen er helt utrolig flott!

    ReplyDelete
  3. Å den blei kjempefin. Gult er en vinner uansett :o)
    Del den gjerne på link up i bloggen min idag :)

    ReplyDelete
  4. Kjempefin villsau-variant! Jeg har til gode å strikke denne, så er veldig glad for at mønsteret kommer i forbedret utgave i tide før jeg skal i gang med høstgarderoben til ungene. Høstlige villsauer må det bli :)

    ReplyDelete
  5. Kjempe flott jakke. Likte veldig godt det gule sammen med det grå. Jeg konstaterer at gult er kult nok en gang, og innrømmer samtidig at for noen år siden hadde jeg dødd av latterkrampe om jeg hadde sett meg selv skrive det.

    ReplyDelete
  6. virkelig bare en helt lekker jakke, (skrev en kommentar i sted også, men den bare forsvant) Må nok strikke denne jakken ja.

    ReplyDelete
  7. Så fin den ble. Liker veldig godt den gule i kontrast til de to lekre gråfargene.

    ReplyDelete
  8. Sauene så ganske tamme ut nå når du var ferdig med dem:)
    Det blei ei skikkelig flott jakke, og fargene helt topp. Det ble så flott med den gule kanten og knappene.

    ReplyDelete
  9. Den var rålekker med alle sauene og grått i grått med gul vrangbord :)

    ReplyDelete
  10. Skikkelig fin villsau-jakke i gode avstemte farger! Fasongen ser så behagelig ut også! Dette blir nok en innertier!

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  11. Flott jakke med morsomt mønster og i fine farger!

    ReplyDelete
  12. Kjempefin!♡ Gult og grått sammen er helt supert! En av de fineste villsaujakkene jeg har sett!:)

    ReplyDelete
  13. Det var ein kul og flott jakke. Og gul ilag med grå var berre så fint :) God påske :)

    ReplyDelete
  14. Tøff du! Nydelig jakke og så i de herligste fargene *smelt*. Denne var helt knall. Jeg er ikke venn med symaskina og tror ikke jeg tør å klippe opp noe ennå heller. Får se og nyte andre sine kofte/jakke-verk enn så lenge ^_^

    God helg!

    ReplyDelete
  15. Og der var den i all sin ferdige prakt! Strikkehjertet falt helt for fargekomboen din på denne jakken og etter som den forrige er for liten kryper mønsteret oppover på strikkelisten :) Nydelig flott var denne!

    ReplyDelete
  16. Nydelig jakke, mye arbeid på den! Ha en herlig påske, Happy Knitting!

    ReplyDelete
  17. Herlig jakke med de gule kantene mot det grå!

    ReplyDelete
  18. Den ble skikkelig fin! Grått og gult sammen, er rett og slett kult:)

    ReplyDelete
  19. Så fin! Jeg må snart tørre å klippe opp, jeg også, kanskje heklekant er tingen. Men et spørsmål: Strikker du knappestolpen før du klipper?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heklekant er absolutt tingen (så lenge du strikker med rein, ubehandlet ull og ikke superwash)! :) Ja, jeg strikker knappestolpene før jeg klipper. Går sikkert greit å plukke opp masker til knappestolper etter klipping også, men føles tryggere å gjøre det unna først - drar og strekker jo en del når man plukker opp masker og selv om jeg har 7 klippemasker foregår det ganske nær klippekanten. ;o) Holder faktisk på å plukke opp masker til knappestolpe på en jakke nå, og satser på klipping seinere i dag - var skummelt første gangen, men nå er det bare gøy!

      Delete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)