Friday, March 6, 2015

Strikk i bruk II

Jeg viste fram litt strikk i bruk i fjor høst, og nå syns jeg det er på tide med et nytt lite bilderas. Lillesøsterplaggene må ofte vente litt på at mottager skal ta dem igjen i størrelse, og det er jo mye kjekkere å få se strikkeplaggene med et usedvanlig vakkert barn inni enn avbildet pent dandert på kleshengere og svaberg og gamle brygger, sant vel? Dessuten er det kanskje greit å få en liten evaluering etter at plagget har vært i bruk.

Storesøster har to Eivorjakker, en grå og en rød, mens minstefrøken foreløbig "bare" har fått én. Tror trygt vi kan konstatere at dette er en favorittoppskrift! (Den er designet av Ann Myhre, og du kan kjøpe og laste den ned her.) Oppskriften er lett å følge, og resultatet blir intet mindre enn knallbra. På bildene under er lillesøster iført tjuefemkronersjakken (!) sin, og vi kan sikkert være enige om at det var vel anvendte penger. ;o)

1-bilde 4 (13)

1-bilde 3 (29)

Heldressen i regnbuefarger, den brukes fremdeles MYE. Nesten daglig, faktisk, for maken til praktisk plagg…! Dressen er favoritten både i vogn og i bilsete, og i diverse bæredingser – den er vid og god og strammer ikke, og så er det ingenting som sklir opp eller siger ned. Perfekt! Heldresser er ikke det festligste jeg strikker, men jeg lurer jammen meg på om jeg ikke blir nødt til å strikke en ny en til minstefrøken, for denne begynner å bli litt knapp (og storesøsteren fikk ikke mammastrikket dress før hun var nesten to, så ikke har vi arvedress liggende klar i neste størrelse, heller).

1-bilde 2 (33)

Lillies top, designet av Lene Holme Samsøe. Den fikk faktisk være med på forrige runde av "strikk i bruk" også, i oktober – så dette er et plagg som kan brukes lenge! Hjelper muligens at toppen er strikket i Drops baby merino, for garnet siger og vokser en del i bruk. Ikke nødvendigvis dumt med plagg som vokser med barnet, altså! Jeg strikket toppen i størrelse 6-12 måneder, og den passer fremdeles aldeles ypperlig til min 13 måneder gamle godt over gjennomsnittet store frøken. Gjetter på at en ny versjon kommer på pinnene når denne etterhvert blir liten, for denne toppen brukes mye. (Og minstefrøken syns, som sin mor, at knapper er interessante greier!)

1-bilde 4 (14)

Og sånn til slutt: favorittpleddet! Det gigantiske stripeteppet ble ferdig i påsken i fjor, og nå har jeg jammen et nytt et på pinnene.

1-bilde 1 (41)

6 comments:

  1. Herlige ullplagg, drømmer om både en Eivor eg en Bella..
    Jeg teststrikker lille vinterrose nu og den er vakker!
    God helg dokker.

    ReplyDelete
  2. Så koselig å se ull i bruk! Så enig med deg, alle plagg kommer mer til sin rett med levende modell inni. Og så er nå lillesøster ei søt lita jente også, da! Synes bildet med dressen er nydelig!

    Riktg god helg fra Ingunn

    ReplyDelete
  3. Cudne sweterki!! Beautiful!!!

    ReplyDelete
  4. Herlige plagg og herlig snuppe♡ Nå venter jeg bare på den grå-og gulstripete kjolen....;)
    God helg til deg og dine:)

    ReplyDelete
  5. Nydelige plagg! Jeg satser på regnbuedress snart.. skal bare, skal bare først.. men utrolig praktisk plagg ja. Og sant at det gjør seg veldig med action bilder!

    ReplyDelete
  6. Nei no må du slutte å friste med den jakken.. sukk synes den kommer over alt og strikkelisten er full for lenge siden :O Nydelig er den på de flotte jentene dine :)