Monday, March 30, 2015

Vårgrønne blader

Snøklokkene er ferdigblomstret for i år, femåringen har levert greiner med pusekatter (eller gåsunger, om du vil) omtrent daglig, og nå har hestehov og hvitveis overtatt. Og jeg, jeg strikker med vårgrønt og gult – enda et tegn på at våren er her.

1-IMG_3202

Jeg innrømmer det, jeg har visst litt dilla på Lene Holme Samsøe sitt design Bløde blade. Femåringen har intet mindre enn fire stykker fra før, hun har en grå og en lilla og en gul kjole, og en grå vest. Men selvfølgelig må man strikke det fine bladmønsteret i grønt, også? Klart det!

Frøkenen var veldig enig i at hun absolutt trengte en Bløde blade til, men hun lot seg slett ikke overbevise om at vest er minst like bra og kanskje til og med bedre enn kjole. Ulempen med å ha en ullkjoleelskende femåring med kjempelange bein er at det blir fryktelig mye glattstrikk på moren! Men denne gangen lurte jeg inn en liten detalj nede på skjørtet, jeg strikket et blad der også. Og innimellom alle de grønne bladene sitter det en liten maur – klart man må velge en treknapp med maur på til en kjole full av grønne blader.

8-2015-03-30

Jeg brukte, som vanlig, tynnere garn enn i oppskriften, så jeg tilpasser masketallet og endrer litt her og der. Ullkjoler er fast barnehageantrekk og får mye brukstid her hos oss, men kjolene må være tynne og lette og ikke for varme så da er pinne 3 og tynntynn totrådsull perfekt! Bladkjolen er strikket i vårgrønn Blackhill højlandsuld, og det gikk med 115 gram.

12 comments:

  1. Nydelig - også i grønn!! Heldige datteren som har et så fargerikt utvalg!!

    ReplyDelete
  2. Kjempe flott. Grønnfargen var helt nydelig.

    ReplyDelete
  3. Nydelig! Jeg har også strikket denne i grønt, men har ikke fått somlet meg til å ta bilder av den ennå - men nå ble jeg inspirert! Morsomt med maur - min har marihøneknapp :)

    Men i alle dager, hvitveis nå?! Nydelige er de jo, selv om jeg synes det er vel tidlig!

    ReplyDelete
  4. Så heldig du er som har en kjole-elskende datter! Hun er kjempefin i denne grønne også! Og så hvitveis allerede! Dette landet vårt har mange ansikter.

    Riktig god påske fra Ingunn

    ReplyDelete
  5. Selvfølgelig må det en vårgrønn bløde bladet til! Det er jo vår!:-) Kjempefin, denne også, og jeg digger bladet nede på kjolen og mauren. Herlig!:-)
    Flotte bilder av frøkna di! God påske til dere:-)

    ReplyDelete
  6. Så nydelig grønnfarge det var på denne da :) Her også er en liten kjole frøken men heldigvis bare litt over gjennomsnittet to år på høyden ;)

    ReplyDelete
  7. Wow wat een prachtig breiwerk laat je zien!! En zulk lief en zachte wol...heel mooi!
    groetjes uit Urk, NL

    ReplyDelete
  8. Wow wat een prachtig breiwerk laat je zien!! En zulk lief en zachte wol...heel mooi!
    groetjes uit Urk, NL

    ReplyDelete
  9. Nydeleg! Fekk lyst å strikka grønt, ja!! OG kjenner det er litt trist å ikkje lengre ha eigne småjenter å strikka til, småjentestrikk er toppen!!

    ReplyDelete
  10. Grønt er skjønt! Så fin den ble og fin 5 åring! Passer fint nå når vi går mot vår!

    ReplyDelete
  11. Superfin i grønt også! Kjedelig å ikke ha småjente å strikke til er jeg enig i. Min eneste jente har fylt 20 og jeg er egentlig glad for at hun ikke maser om hjemmestrikket kjole... ;o)

    ReplyDelete
  12. Så flott i grønt! Det er en farge jeg bruker alt for lite, den er jo så fin :) God påske til deg og dine :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)