Monday, April 13, 2015

Solsikker, baby!

Jeg teststrikket barnejakken Bergen, baby! for Ann Myhre/Pinneguri for et par måneder siden, og femåringen syns jakken var fin. Veldig fin. Veldig veldig fin, ja helt aldeles fantastisk flott! Stor var sorgen da ungen forsto at jakken slett ikke var til henne, men til lillesøsteren. Strikkemamma to the rescue, alle skal få!

1-IMG_3263-001

Jakken fins foreløbig bare i størrelser opp til fem år, og dét blir knapt til min lange jente. (Men ryktene, og facebookgruppen til mønstermekker Ann, forteller at jakken snart kommer i størrelse 7 og 9 år også.) Jeg brukte masketallet til femårsstørrelsen, valgte garn og pinner som ga meg litegranne feil strikkefasthet i forhold til oppskriften (den ber om 24 masker per ti cm, jeg hadde ca 23 masker per ti cm og fikk dermed en litt større jakke), og strikket lengde på bol og ermer etter femåringen sine mål. Dermed ble det jakke som passer finfint til en særdeles fornøyd mottager. Hun valgte blomsterfarge selv, ingen tvil, blomstene måtte selvsagt være gule. Solsikker!

1-Downloads40

Jeg har brukt mørk grå og lys grå latvisk ull, pluss en rest grønn estisk ull og gul Blackhill højlandsuld til blomsterborden. Tilsammen forsvant 240 gram ut av lageret, sammen med åtte gule treknapper.

Nå kan de to frøknene matche i grå-gule jakker – i utgangspunktet helt forskjellige, men jammen er de litt like likevel. Akkurat som ungene.

Minstefrøken sin sauejakke kan du lese mer om her.

1-bilde 4 (17)

16 comments:

  1. Solsikken ble kjempefin! Og kan skjønne sorgen var stor når ho forstod at den første Bergen Baby ikke kom til å passe henne. :P :) Godt jentene dine har en reddende strikkemamma! :)

    ReplyDelete
  2. Kjempefine jakker og nydelige jenter :)

    ReplyDelete
  3. Kjempe flotte jakker og nydelige jenter. Du har virkelig fått øynene mine opp for kombinasjonen gult og grått, kjempe fint.

    ReplyDelete
  4. Dejlige billeder og rigtig flotte trøjer.

    ReplyDelete
  5. Dejlige billeder og rigtig flotte trøjer.

    ReplyDelete
  6. Nydelige, begge to! Tipper det er flere som går for denne fargekombinasjonen etterhvert.

    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete
  7. Så flotte dei var, og så fine fargar :)

    ReplyDelete
  8. Kjempefine, begge to :) Liker at det dukker opp litt gult i strikkeplaggene igjen!

    ReplyDelete
  9. Så nydelig!
    Lekre farger også ★

    ReplyDelete
  10. Kjempe fine jakker til frøknene dine :)

    ReplyDelete
  11. Flotte jakker og fine fargekombinasjoner! Og jeg må innrømme at jeg likte den Fana-inspirerte jakka aller best.

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  12. Fine jenter og jakker :D

    ReplyDelete
  13. Nydelige jakker! Bare elsker kombinasjonen grått og gult!

    ReplyDelete
  14. Kjempeflotte begge to, nydelige farger ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)