Sunday, May 17, 2015

Hurra!

Femåringen har hatt strikket skaut hver eneste syttendemai siden hun var ett, men i år var hun litt skeptisk til fenomenet – helt til jeg døpte det om til hårbånd. For hårbånd, det er nemlig helt akseptabelt og til og med ganske kult, og spesielt når man får velge farge nesten helt selv. Hun fikk i hvertfall tre farger å velge mellom: rødt, hvitt og blått!

1-skaut

Så dermed: rødt skaut hårbånd. Greit å ha noe som dekker ørene litegranne når termometeret viser ynkelige åtte grader, og slett ikke dumt at kjolen er av ull. Oppskriften er kjappstrikket, enkel og fin, du finner den gratis på Ravelry. Jeg strikket i Drops baby merino, og brukte ganske nøyaktig tjuesju gram.

1-IMG_3337-001

Hårbåndskautet er finfin match til mariuskjolen, som passer femåringen bra i år også. Kjolen ble faktisk eldstefrøken sitt syttendemaiantrekk for tredje gang! Mariuskjolen kan du lese mer om her (og her og her). Den er strikket i Lanett fra Sandnes garn - og Sandnes, jeg må dessverre si at jeg ikke er veldig imponert over dette garnet deres, altså. I år (igjen) måtte jeg fram med nuppefjerneren før bruk, og jeg syns kjolen loer og nupper fryktelig mye med tanke på at den tilbringer det meste av av tiden pent liggende i en skuff.

1-IMG_3329

Minstefrøken, hun har arvet kjolen og skautet storesøster hadde det året hun var ett – kjolemønsteret heter Voss, oppskriften er fra Dale. Lilleknøttet er litt kortere enn det storesøsteren var på samme alder, så kjolen er litt lang til henne, men ikke verre enn at det fungerer sånn noenlunde. Vossakjolen kan du lese mer om her.

1-vosskjole

Gratulerer med dagen – jeg håper du har hatt en finfin syttendemai.

1-IMG_3656

4 comments:

  1. Så nydelige små prinsesser du har i flotte kjoler! Ha en fin uke hos dere!

    ReplyDelete
  2. Smukke kjolerpigerne har på. Og dit bandevold/tørklæde ser super fint ud på din smukke datter.
    Håber du have en god 17 maj dag.

    ReplyDelete
  3. Wow! Very nice dresses! :)

    ReplyDelete
  4. He, he..... det kommer helt an på hvordan man presenterer det for ungene, ja. Flott hårbånd!
    Nydelige kjoler på to vakre jenter!

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)