Saturday, May 23, 2015

Ønskereprise

For to år siden strikket jeg en tunika til hun som den gangen var tre – og det ble et av de mest brukte strikkeplaggene ungen har fått. Vi ryddet ganske nettopp i skapene for å gjøre plass til sommerkjoler og t-skjorter, vi gikk gjennom haugene med strikk og sorterte vekk alt det som har blitt for smått og kort, og femåringen syns det var fryktelig, fryktelig trist at regnbuetunikaen måtte pakkes vekk. "Den e' jo så fin! Kan du ikkje lage en ny, mamma?". Joda, det burde vel gå an!

2015-05-23

Det var visst ikke bare ungen og jeg som likte regnbuestripetunikaen fra 2013, den fikk masse trivelige kommentarer og skryt både på blogg og resten av internett og til og med i det virkelige livet, og innlegget om tunikaen er blant de aller mest leste på bloggen min, kun slått av et par innlegg der jeg deler ut oppskrifter gratis. Striper + regnbuefarger er en finfin kombinasjon!

1-IMG_3343

Jeg strikket på samme måte som sist – uten oppskrift, ovenfra og ned, med knappeåpning langs raglanøkningen ved venstre skulder. Jeg brukte estisk regnbueull innkjøpt i Tallinn, akkurat som forrige gang, men denne gangen valgte jeg grå latvisk ull som partner til regnbuestripene.

1-bilde 4 (19)

Jeg brukte tilsammen 215 gram, inkludert en liten rest av estisk ull i grønntoner. Hvis du er vant til å strikke med Kauni stusser du kanskje litt over at den syregrønne fargen nederst på kjolen går over i litt mørkere grønn og ikke lyseblå? Riktig, jeg har nemlig "juksa litt", jeg hadde ikke lyst til å avslutte med et par lyseblå striper, så jeg lot heller den gresselig grønne gradvis roes ned og dempes av skoggrønt.

2-IMG_3383

Jeg tok godt i på lengden, kjolen bør helst passe til høsten og vinteren, og jeg regner med den lange ungen vokser en liten halvmeter i løpet av denne sommeren også. Lurer på hvor gammel hun er når hun vokser forbi sin veldig gjennomsnittlige mor, åtte kanskje? ;o)

10 comments:

  1. Dette har jo blitt en klassiker! Well done :)

    ReplyDelete
  2. Klart man må ha en til ;) Kjempefin!

    ReplyDelete
  3. Skjønner godt at hun ønsket seg en ny en, ja! :)

    ReplyDelete
  4. Det var ein nydeleg tunika i fine fargar :)

    ReplyDelete
  5. Like fin i år som i 2013 :D Og det ser jo ut som om den burde passe i alle fall et par år, selv om jeg kanskje bare sier det fordi jeg ikke skjønner hvor fort ungen din vokser :P

    ReplyDelete
  6. Kjempefin tunika! Skjønner godt at frøkna ønsket seg en ny! Lurt å avslutte med grønt nederst. Det var veldig pent.

    Ha en fin kveld!

    ReplyDelete
  7. Jepp, en slik strikker man gjerne flere av… ha en fortsatt fin uke hos dere!

    ReplyDelete
  8. Knallfin tunika, skjønner godt det var ønske om en reprise av den :-)

    ReplyDelete
  9. Så fin! Jeg ville ønske du havde skrevet opskriften ned ;)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)