Thursday, June 25, 2015

Lev landlig

På tide å ta en nærmere kikk på bursdagsgavekoften som jeg strikket til mamma for et par uker siden – dere fikk en liten sniktitt her.

1-IMG_3551-001

Oppskriften har det klingende navnet "Lev landlig", den er designet for bladet med samme navn av flinke Lene Holme Samsøe (som også er en av to som står bak ikke ukjente Kofteboken). Koften er strikket ovenfra og ned, og det var i grunnen flaks for mamma at jeg ikke la merke til at store deler av mønsteret strikkes med tre farger per omgang, for hadde jeg oppdaget dét før jeg var godt i gang med strikkingen hadde jeg nok valgt en annen oppskrift. Men koften ble fin, den – faktisk så fin at når jeg bare har fortrengt hvor kjedelig den var å strikke så er det fare for at jeg starter på en til meg selv.

Koften er strikket i en god blanding av lagergarn – fire farger, fire garntyper. Jeg har brukt Pickles pure wool, Malsen og mor Shetland soft, estisk og latvisk ull, og til sammen forsvant 380 gram ut av lageret. Tynn, lett kofte, dette.

1-bilde 3 (41)

Det store spørsmålet var hvilke knapper mamma kom til å velge, og med bare pittelitt assistanse klarte hun å velge helt riktig: det ble lilla perlemorsknapper! Koften trengte litt mer lilla, syns jeg.

1-IMG_3551

12 comments:

  1. Jakken ble nydelig. Veldig fint med grått og lilla. Jeg ville vel valgt tinnknapper, men smaken er forskjellig. Dette ble et stasplagg.
    Klem

    ReplyDelete
  2. Nydelig kofte! Lene Holme Samsøe designer så mye fint! Og til ett såpass tynt og lettplagg syns jeg lette perlemorsknapper er helt perfekt :-)

    ReplyDelete
  3. Så utrolig flotte farger! Denne må jo bli et favorittplagg! :)
    God sommer!

    ReplyDelete
  4. Kjempefin kofte! Passet veldig godt med de lilla knappene, ja. Heldige mamma`n som fikk så flott gave!

    ReplyDelete
  5. Så lekre farger du har brukt :) Har vurdert å strikke den selv, og blir så inspirert av å se alle de forskjellige fargekombinasjonene! Heldige mamma som fikk slik en gave :)

    ReplyDelete
  6. Verdens fineste gave til mor! Nydelig jakke! Har faktisk akkurat strikket ferdig denne selv, morsomt å se hvordan andre farger gir et helt annet uttrykk!

    ReplyDelete
  7. Kjempefin kofte, med nydelig fargevalg:)

    ReplyDelete
  8. Det ser jo ikke ut som om du strevde nevneverdig med de tre fargene - den ser i alle fall veldig jevn og pen ut :D Og fargene var fine også :)

    ReplyDelete
  9. Kjempe flott gave til mammaen din, kanskje litt ekstra fin med tenke på tre farget mønster ;)

    ReplyDelete
  10. Såååå fin ! Finaste eg har sett ! :-)

    ReplyDelete
  11. Lekker jakke, veldig fin i de fargene!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)