Saturday, June 6, 2015

Slipp sauene løs!

Ferdig! Endelig.

1-2015-05-232

Jammen tok det tid før tanken om Sinnasaujakke til meg selv ble satt ut i praksis! Jeg kjøpte grønt og naturhvitt garn øremerket Sinnsau i Tallinn i 2013, men jakken ble ikke startet på før tidlig i vår. Garnet jeg har brukt er estisk ubehandlet ull, i samme tjukkelse som Rauma finull. Det grønne varierer fra syrlig gressgrønt til mørkere skoggrønt, svært så passende bakgrunn til en liten saueflokk. Tilsammen brukte jeg 340 gram garn.

Oppskriften kan du kjøpe på Ravelry, her – eller på designer Ann Myhre sin flunkende nye, flotte nettside, som du finner her.

4-IMG_3485

Jakken strikkes ovenfra og ned, så alt det artige foregår i starten, og da jeg hadde delt til ermer og det bare var glattstrikk og ribbestrikk igjen å se fram til, ja da forsvant jakkestrikkegnisten. Lenge. Men med "sommerværet" vi har hatt her vest hittil i år så er jammen en ulljakke passende bekledning – like greit å få jakken ferdig, nytt tilskudd til årets sommergarderobe!

1-Kollasjer16

Jakken har god passform, den er passe luftig og lett, og jeg liker både grønt og sauer, så denne har allerede rukket å bli mye brukt. Men nå, nå kunne jeg godt tenke meg å la jakken hvile til uti september en gang. Sol og varme, takk!

16 comments:

  1. Nydelig jakke og veldig fin grønnfarge! Det er koftevær på sørlandet også...

    ReplyDelete
  2. Kjempe fin jakke :) Bedre seint enn aldri, tror noe garn trenger litt modningstid, som en god vin ;)

    ReplyDelete
  3. Den blei veldig fin i de grønne tonene, og sauene skikkelig gode og runde :D

    ReplyDelete
  4. Kjempefin i de fargene! Sinnasauen har vært på min strikkeliste også, altfor lenge:)

    ReplyDelete
  5. Nydelig jakke og kjempe flotte bilder.

    ReplyDelete
  6. Kjempe fin jakke!!! Og veldig flott i disse fargene, deilig å se noe annet enn det de aller fleste strikker!!! :-)

    ReplyDelete
  7. Perfekt til den fine sommermumikoppen!

    ReplyDelete
  8. Kjempefin, flott fargevalg! Nå har jeg også anskaffet mønsteret, så får jeg se når det blir oppstart- har en del prosjekter liggende ;-)

    ReplyDelete
  9. Nydelig, rett og slett! Liker fargene du har brukt. Jeg har en hverdagsjakke på gang og gleder meg til den er ferdig. Men mest av alt ser jeg fram til sommerværet........

    God søndag fra Ingunn

    ReplyDelete
  10. Lekker sinnasau-jakke, og flotte bilder. :)

    ReplyDelete
  11. Så fin den ble!! Og herlige og flotte bilder!!

    ReplyDelete
  12. Kjempefin jakke! Korleis får du til at armane følger samme fargetone som bolen? Eg har lyst til å strikke med Kaunigarnet, men mistar motet med tanke på akkurat dette.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! Ermene, ja - her ble det rundt 40 tråder å feste per erme, hehe! Strikker begge ermene samtidig. Nøster meg fram til riktig farge, strikker en stripe eller to på ermet, bryter tråden og strikker en stripe eller to på det andre ermet.

      Delete
  13. Ok, det var det eg frykta... Trur det blir vanleg garnfarge i staden for effektgarn då. Takk for svar!

    ReplyDelete
  14. Ok, det var det eg frykta... Trur det blir vanleg garnfarge i staden for effektgarn då. Takk for svar!

    ReplyDelete
  15. Nydelig med grønne striper til denne jakka!

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)