Sunday, June 21, 2015

Snøklokkejakke

Jeg har teststrikket et nytt mønster for Ann Myhre, aka Pinneguri – en søt og blondete liten jakke til frøkenen på seksten måneder. Den nye fine nettsiden til Ann finner du her, oppskriftene hennes kan du kjøpe på Ravelry også, her, og hvis du vil se alt jeg har strikket etter oppskriftene hennes kan du kikke her!

1-IMG_3523

Jakken strikkes rundt og klippes opp – og her var det en ny liten vri som jeg ikke har vært borti før, jakken har nemlig intet mindre enn tre klippekanter. Det klippes hull til ermene, som syes inn til slutt – en aldri så liten utfordring for en monteringsvegrer, men jammen gikk det bra, overraskende nok! Ermene havnet faktisk på riktig plass, og jeg syns til og med jeg fikk til en riktig så fin søm.

Jeg strikket i Rauma finull – ren, ubehandlet ull er et lett valg når jakken skal klippes opp, for da kan jeg klippe uten å måtte sy med maskin først. Kjapt og lettvint! Jeg brukte litt under tre nøster, 150 gram.

1-2015-06-21

Jakken fikk enkle, brune treknapper som jeg syns passet fint til det sandgrå, litt rustikke garnet. Se så fint snøklokkemønsteret er! Blondemønsteret går over åtte omganger (der halvparten er "hvileomganger" med bare glattstrikk), og det er enkelt både å huske og å strikke.

1-bilde 4 (21)

4 comments:

  1. For en lekker, liten jakke! På den nydelige tulla passer den jo kjempegodt. Dette må være det perfekte valg for den som har småjenter å strikke til.

    God midtsommeruke fra Ingunn

    ReplyDelete
  2. Så søt den ble! Det er moro med nye teknikker. Jeg har ennå ikke turt å prøve meg på ermemontering, du er tøff :P

    ReplyDelete
  3. Nydelig jakke. Kanskje det blir en sånn til datteren min også :)

    ReplyDelete
  4. Så søt! Fristende å strikke denne også, gitt! Men oppklipp tre steder! Det var da i overkant mye? Monetringsvegring som deg! Kan det være noen vits i når man strikker ensfarget, det er da ingen straff i strikke vrangmasker?

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)