Friday, July 31, 2015

Julistrikk og augustplaner

Juli er lavsesong for strikk, men juli 2015 ble ikke akkurat preget av heteslag og overveldende sommervarme. Her vest resignerte vi etterhvert, og listen havnet såpass lavt at vi syns vi hadde riktig så bra ferievær om temperaturen bikket 16 grader og det var solgløtt mellom skyene. Det fine med årets sommervær må være at det ikke la noen hindringer for strikkeproduksjonen.

12-Downloads47

Femåringen fikk ny mariusgenser, stripete sjørøverkjole og nok en fjong flettelue, mens hun på ett fikk et digert og deilig stripeteppe. En froskelue ble også ferdig.

Totalt brukte jeg 1425 gram garn denne måneden (Karisma, Hifa Ask, NZ lammeuld, Holst supersoft, Drops merino extra fine, pluss diverse latvisk og estisk ull), mens 550 gram Holst supersoft flyttet inn. Totalt viser årsregnskapet at jeg har kjøpt 6450 gram, mens jeg har strikket opp 5340. En drøy kilo i pluss hittil i år, altså. En mulig løsning kan kanskje være å strikke mer med tjukke, tunge garn? Eller rett og slett shoppe mindre.

Mye annet er på pinnene, og mye nytt ble påbegynt – som vanlig. I løpet av august vil jeg ha ferdig minst én av de tre koftene jeg har på pinnene, og så skal ullskuffene til femåringen få enda litt mer påfyll til barnehagehøsten.

Sånn ellers i juli: femåringen og jeg oppdaget hvor artig geocaching ("skattejakt" med gps) er, så vi var på mange turer både høyt og lavt blant fjord og fjell, helt uten strikketøy. Anbefales så absolutt, kanskje spesielt om du har barn i skattejaktalder men jammen er det stas for voksne også! Du kan lese mer om geocaching her.

8-2015-07-021

4 comments:

  1. Du verden for en produksjon i juli. Her er det vel årets laveste mnd i gram, men det tar seg opp igjen.

    ReplyDelete
  2. Så flotte ting, alt sammen! Juli ble en overraskende bra strikkemåned her også, men jeg har laaaangt igjen før jeg når ditt imponerende produksjonsvolum ... Lurt å strikke opp tunge garn for å minske på vekta, ja! Tynn ull bruker du jo i hele tiden, så ingen grunn til dårlig shoppesamvittighet, det blir jo til klær! Fant ut her om dagen da jeg gikk gjennom utgiftspostene mine til bl a garn at det var jo ikke sånn at alt gikk til hobby - det er jo både kles- og gavebudsjett inne i bildet der også!

    ReplyDelete
  3. Du har virkelig strikket mye fint i juli. Liker Mariusen så godt, virkelig flotte farger sammen :)

    ReplyDelete
  4. Så mye fint du har strikket, og nei, sommerens vær har ikke akkurat lagt noen demper på ullproduksjonen.