Sunday, July 26, 2015

Sjørøverkjole

Jeg trodde jeg tok godt i da jeg pakket garn og strikkeprosjekter til hyttetur, men jammen hadde jeg feilberegnet ganske kraftig – jeg hadde nemlig for mange konsentrasjonskrevende og/eller lite transporterbare prosjekter og for få enkle og ukompliserte og ikke-for-store prosjekter som egnet seg til bilstrikking og terrassestrikking. Feriestrikkeplanlegging er kompliserte greier!

1-IMG_3900

Dermed måtte jeg legge opp til noe nytt, og heldigvis har jeg en liten filial av garnlageret mitt på hytten for denslags krisesituasjoner. Et nøste koksgrå New Zealand lammeuld lot seg fint kombinere med et nøste tynn naturhvit estisk ull, og så måtte jeg ha med et lite fargeinnslag i form av mørkerød Holst supersoft. Jeg strikket ovenfra og ned, uten oppskrift, og trodde lenge at jeg strikket genser – men etter at jeg hadde delt til ermer meldte femåringen at hun helst ville ha kjole.

6-2015-07-26

Sjørøverkjole! Mulig hun har sett kaptein Sabeltann bruke en lignende kjole, ikke vet jeg, men hun mente bestemt at dette var en typisk sjørøverkjole. Så da så!

6-2015-07-261

Jeg brukte totalt 155 gram garn. Ser at avkommets flette klarte å skjule knappeåpningen på kjolen på absolutt alle bildene, men ved venstre skulder er det en (rød) knappestolpe med tre svarte knapper med hvite prikker. Helt sant!

10 comments:

  1. Helt klart piratkjole! Hun har rett i det og den satt jo som ett skudd.
    Lekker er den!

    ReplyDelete
  2. Så nydelig! Samme modell som regnbuekjolen? Synes du bør begynne å lage oppskrifter og selge dem! Jeg hadde kjøpt dem tvert!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! Ja, samme modell, i grunnen - kjolene jeg strikker på gefühlen har en tendens til å bli av den typen. :D

      Delete
  3. Den ble knalltøff, en skikkelig piratkjole. Tenker det er en jente som er kjempefornøyd :)

    ReplyDelete
  4. Kjempefin kjole :o) og flotte bilder :o)

    Ha en fin dag :o)

    ReplyDelete
  5. Klart at dette er en sjørøverkjole! Det må du da se ;-P Den var i alle fall veldig fin! Overrasket over hvor lite garn du faktisk trengte. Du skriver at du hadde ett nøste av hvit og grå og da tenkte jeg 50 grams nøster, men det var kanskje 100 grams hesper? Uansett så er det helt utrolig at du trengte så lite til en hel kjole! Jeg hadde ikke tørt å starte en gang med så lite garn, men du strikker jo så mye flott av tynn ull, så du er mer dreven enn meg. Flink er du !
    Ønsker deg en flott uke!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hesper, ja - hadde to hundre gram tilsammen av grått og hvitt, og det holder lenge til kjole eller genser. :) Det er jo så tynt garn, hundre gram er 600 meter. God uke til deg også! :)

      Delete
  6. Jeg slenger meg med jeg også. Riktig fin sjørøverkjole! Hun er jo så flott i kjolene sine. Skjønner godt at hun elsker kjoler, lette som fjør.

    Fortsatt god sommer!

    Klem

    ReplyDelete
  7. Sukk. Jeg bør egentlig ikke stikke innom her. Du lager så mye fint. Du øker behovet for mer garn, flere prosjekter. Listen blir bare lengre og lengre. Jeg elsker plaggene, fargene, kombinasjonene. Alltid tips og inspirasjon. Også denne. Sukk ^_^ Nydelig jente i nydelig sjørøverkjole. Jeg er også så heldig at jeg har ei jente som elsker ull.

    Fortsatt god sommer! :D

    ReplyDelete
  8. Klart det er sjørøverkjole! Imponerende at du hadde et lager liggende som kunne kombineres til noe :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)