Saturday, July 11, 2015

Sommeren er kort…

…det meste regner bort, og snart er det jammen høst og ullvær igjen. Barnehagestrikk pågår!

Femåringen fikk en mariusgenser for et års tid siden, og den har hun nesten brukt opp i løpet av barnehageåret. 2014-utgaven av marius var strikket i Drops Karisma, et garn jeg egentlig ikke liker noe særlig men som det likevel fins mengder av i garnlageret mitt. Rart det der, men det kan vel muligens tenkes at ullsalgene Garnstudio kjører et par ganger i året har noe med saken å gjøre.

1-bilde 2 (55)

I alle fall, en mellomtjukk genser i superwashgarn viste seg å være svært så kjekk å ha, praktisk med en ullgenser som tåler forholdsvis heftig vask når barnehageungen liker å lage gjørmesuppe og "sjokoladekaker" av jord og sand. Da fungerer det heller dårlig med skånsom håndvask, det blir hyppige og heftige runder med vaskemaskinen.

Karisma fantes det fremdeles mer enn nok av i lageret, og mariusmønsteret er fint og dessuten artig å strikke, så da kjørte vi reprise fra i fjor, bare med andre farger. Fjorårets genser var lysegrå, hvit og lilla, og den kan beskues her. Årets variant fikk litt freshere farger, når femåringen fikk velge mønsterfarge selv ble det selvsagt GULT! Fin kontrast til det mørkegrå og hvite, syns jeg.

1-Downloads46

Genseren er altså strikket i Drops Karisma, og det gikk med godt over fire hundre gram (nøyaktige tall får vente til jeg er gjenforent med vekten). Oppskriften heter, enkelt og greit, marius med rundfelling for barn, og den fins både i Mariusboken, i boken som heter Norsk småstrikk, og i diverse Sandnes-hefter. Jeg brukte masketall til størrelse seks år, men med mye ekstra lengde til min kjempelange, smale femåring. Regner med hun rekker å vokse en liten halvmeter til før mariusgensersesongen starter, også.

5-2015-07-094

Mulig vi har nok grå-gule plagg i garderoben her nå? Eller kanskje ikke.

1-grågult

8 comments:

  1. Utrolig lekker kombinasjon, kommer noe i den duren fra meg også sånn etterhvert.
    God ullsommer videre.

    ReplyDelete
  2. Så fin Marius!! :-)
    Og så mye annen fin grå og gul ullstrikk!! :-)

    ReplyDelete
  3. Helledussen så lekkert det ble!

    ReplyDelete
  4. Digger kombinasjonen grått og gul, ofte brukt her i huset også!

    ReplyDelete
  5. Grått og gult er lekkert sammen! En veldig fin versjon av mariusgenseren du har strikket :)

    ReplyDelete
  6. Stilig! Du har jammen en datter med sans for farger! Helt nydelig ble den!

    Fortsatt god sommer! Vi er da optimister......

    Klem

    ReplyDelete
  7. Marius ble nydelig i disse fargene! Selv er jeg litt lite tøff når det gjelder å bruke gult, men jeg ser jo hvor flott det blir!! Bare å strikke i vei i disse fargene, spør du meg!
    Fortsatt god sommer!

    ReplyDelete
  8. Kjempefin med gult på, og det nederste bildet med grå og gule plagg var helt herlig :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)