Monday, July 27, 2015

Stor regnbue til liten jente

Jeg hadde en del nøster latvisk regnbueull liggende – latvisk ja, ikke estisk. Som regel strikker jeg med estiskprodusert regnbueull (kauni, aade lõng, evilla), men noen nøster latvisk ull av ukjent merke hadde også sneket seg inn i garnlageret. Fargene her er litt annerledes enn i den estiske varianten, blå- og grønnfargene er mørkere, og fargeskiftene er litt kortere.

1-regnbueføtter

Regnbuenerding: jeg liker grønn- og blåfargene bedre i denne varianten av regnbueull, mens gul-, rød- og lillafargene er finere i den estiskproduserte regnbuen. Foretrekker også de lengre fargeskiftene i kauni/aade lõng/evilla, mens jeg liker at det latviske garnet har færre knuter og trådbrudd, og det virker jevnere spunnet. Hvis noen kunne produsert en regnbueull med det beste fra de to, da hadde jeg blitt riktig så fornøyd. Hifa/Hillesvåg, en oppgave for dere, kanskje? Rauma? Sjølingstad?

1-IMG_3854

Femåringen har et regnbueteppe som hun fikk da hun var sånn omtrent et år, og det bruker hun mye fremdeles – nå var det ettåringen sin tur. Denne gangen hadde jeg lyst til å strikke striper, og siden jeg hadde noen hesper grå Ask fra Hillesvåg liggende fikk de være med de også. Ask og regnbueullen passer finfint sammen, garnet har sånn omtrent samme tjukkelse og begge deler havner i kategorien deilig, ullete ull. Mmm! Ull!

Ettåringen er veldig klar over at dette er bare hennes teppe, og hun eeelsker det. (Hun er forøvrig ikke lei seg på bildet under, hun gjemmer seg – bø!)

7-2015-07-263

Jeg ville ha et nokså stort teppe, men dette ble noget større enn jeg så for meg i utgangspunktet. Teppet måler ca 1.50 x 1.70 helt uten noen strekking eller blokking, og det gikk med 3 hesper av hver, totalt 580 gram. Det ble etterhvert godt og varmt å strikke på, forsåvidt helt greit siden vi ikke har vært plaget med overveldende sommervarme her i år. Ikke dumt å ha en liten halvkilo ull til å varme beina med, da.

1-bilde 4 (30)

14 comments:

  1. Sukk, så fantastisk fint!

    ReplyDelete
  2. Hvor er det fint. Jeg har to nøgler Kauni liggende..... måske skulle jeg kopiere dit tæppe, men lidt bredere grå striber...Tusind tak for inspiration 😃

    ReplyDelete
  3. Så nydelig det ble, har også strikket en genser med Kauni og ask isammen, deilig! Så stort teppe må jo ha tatt en evighet å strikke… Ha en fortsatt fin 'sommer'!

    ReplyDelete
  4. Herlig teppe i skjønne farger - regnbuegarn er så flott. Og gøy at fargene varierer fra land til land.

    ReplyDelete
  5. Det er veldig morsomt å strikke sånne tepper. Det går raskt og man må jo bare strikke litt til for å komme til neste farge :)

    ReplyDelete
  6. Heldig barn som får slike gaver! Nydelig teppe i nydelig farger, elsker regnbuegarn!

    ReplyDelete
  7. Veldig fint teppe du har strikket :)

    ReplyDelete
  8. Superfint! Skal faktisk kjøpe inn garn til å strikke et større bilteppe til barna i morgen, jeg strikker i ullcentrums 2 tråds dobbelt, går fort og blir tykt og godt til år tåle bilruff 😀 i morgen skal vi forbi arvika hvor jeg vet det finns, så deilig å få klemme og kjenne selv! Ellers strikker jeg regnbuekofte med grått i Kauni nå, inspirert av deg 😊 så fornøyd så langt! Selv om knappestolpene ikke vil seg og etter 8 forsøk strikker jeg ermer og skal se om kanskje den mislykkede ikke er så farlig likevel. Fortsatt god strikkesommer!

    ReplyDelete
  9. H vor får du kjøpt dette garnet? Det seså spennende ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Regnbueullen kjøpte jeg i Riga for noen år siden. :)

      Delete
  10. Det teppet ser bare herlig ut!

    ReplyDelete
  11. Helt herlig teppe. Bare en fordel at det er stort!

    ReplyDelete
  12. Flott teppe! Det kan hun ha glede av i mange, mange år siden det er såpass stort.
    Interessant å høre om forskjellene i de to garntypene. Det var nytt og nyttig for meg!
    God helg!

    ReplyDelete
  13. Heldige unger - det ser kjempedeilig ut :D

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)