Monday, September 14, 2015

Prik prik prik

Priktrøje (fra Lene Holme Samsøe sitt hefte Børnestrik på pinde 3.5-4) ble påbegynt for en liten evighet siden, men etter at jeg hadde strikket ferdig sånn omtrent hele bolen oppdaget jeg at garnet (Pickles pure wool) var feilfarget, store deler av nøstet var temmelig spraglete, med mørkere grå partier. Ikke så lett å se når jeg strikket i kveldsmørke, men i dagslys var spraglene veldig synlige. Festlig. Pickles sendte nye nøster med en eneste gang, men strikkeren ble noget demotivert av å måtte rekke opp hele bolen så jakken havnet i skammekroken. Og der ble den liggende. Lenge.

2-IMG_4118

Hvis man sliter med å finne ledige pinner når man vil legge opp til et nytt prosjekt, da er det på tide å kjøpe nye ta et røsk i UFO-haugen. Opprekk, omstart, og jammen gikk jakken kjapt å strikke når man først kom i gang (igjen). Hjalp nok også på at jeg (selvfølgelig) strikket rundt og klippet opp, i stedet for å følge oppskriften som sier at jakken skal strikkes fram og tilbake.

2-2015-09-121

Jeg brukte altså deilig, ullete Pickles pure wool (lys grå hovedfarge), pluss latvisk ull (mørk grå) og så mørk lilla Holst supersoft til ribbekanter og knappestolper. Til sammen forsvant 210 gram ut av lageret, sammen med åtte lilla treknapper. Strikkefastheten min stemte ikke med oppskriften, og jeg brukte masketall til størrelse åtte år samtidig som jeg la til ekstra lengde både her og der for å få en jakke som passer min lange femåring.

3-Kollasjer18

11 comments:

  1. Hei så fiiiin denne var. Kan du svare meg på hvordan du opplevde å kombinere Pickles Pure Wool med Holst Supersoft? Holst er jo så mye tynnere, men ble det nogenlunde likt etter vask?

    Takknemlig for svar :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Holst supersoft fyller seg jo godt ut i vask, så det fungerte helt greit. :) Nå brukte jeg jo bare holst i kanter og knappestolper, og ikke i mønsteret - mulig det hadde blitt tydeligere forskjell om jeg hadde strikket prikkene i Holst.

      Delete
  2. Den er så fin og veldig morsom å strikke .

    ReplyDelete
  3. Så fin den ble i de fargene :) Vi har bestemor strikket versjon i garderoben, men har lyst å prøve mønsteret selv også :)

    ReplyDelete
  4. Den var kjempefin!! Takk for garntips

    ReplyDelete
  5. Den er super fin og i gode farver som passer til meget

    ReplyDelete
  6. Den ble kjempefin! Kjedelig å måtte rekke opp, men nå er du i mål, med meget godt resultat.
    Jeg har også strikka priktrøje, og neste gang skal jeg strikke rundt og klippe opp som du har gjort.
    Kjempefine bilder! Det er så kjekt å se produktene i bruk.
    Her er det strikking til valgvaken foran fjernsynet.

    Klem

    ReplyDelete
  7. Kjempefin! Og fargene passer veldig godt sammen :)

    ReplyDelete
  8. Kjempegøy jakke - og det var modellen også😀

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)