Monday, October 19, 2015

Hei, høsten!

Femåringen har, som ivrige blogglesere muligens ikke kan ha unngått å få med seg, GULT som yndlingsfarge. Mens jeg, jeg liker grått – og kompromisset blir, logisk nok, kombinasjonen grå/gult. Avkommet har opptil flere gensre og jakker i grått og gult, og vi blir tydeligvis ikke lei, grått og gult er og blir fryktelig kult stilig!

1-IMG_4555

Jeg startet på nok en grågul genser for en del måneder siden, men av uvisse årsaker ble genseren ikke mer enn en gul vrangbord og et par grå striper før den havnet på bunnen av UFO-haugen. Den opprinnelige planen var egentlig en helt enkel stripegenser, men da jeg plukket den spede genserstarten fram igjen for en ukes tid siden fikk jeg lyst til å strikke lomme på gensermagen. Så da gjorde jeg det. Og etterhvert skjønte jeg at stripegenseren rett og slett hadde lyst til å bli Uglegenseren Reidar (som du finner oppskrift på her), og som jeg har strikket et eksemplar av tidligere, da femåringen var tre. Forrige utgave av Reidar kan du se her.

Jeg strikket i en lett blanding av tynne totrådsgarn, jeg har brukt både Nøstebarn totråds, Holst supersoft og Blackhill højlandsuld. Til sammen forsvant 175 gram ut av lageret.

2015-10-106

Genseren ble i største laget, så jeg hev den i maskinen på et program som behandler ull litt i overkant røft. Dermed tovet genseren litt og ble supermyk og deilig (såpass at ettåringen rett som det er knabber uglegenseren for å kose og klemme litt på den, "ååååh…!" sier den ullelskende lille knotten og nikoser seg). Fremdeles litt å gå på i størrelsen, men helt klart brukbar nå i høst.

5-2015-10-18

Luen som frøkenen har på seg er Surrelue, som du kan lese mer om her (og kjøpe oppskrift på her).

1-bilde 1 (79)

13 comments:

  1. Så søt :-)) Vakre bilder, tusen takk.
    Fantastisk har du strikkt genseren, veldig hyggelig med kjempeflott lua.
    god uke deg. Hilsen fra Viola

    ReplyDelete
  2. Fin lue, fin genser, fine bilder og nydelig frøken!
    Ønsker deg ei fin uke!

    ReplyDelete
  3. Så fin! Skal strikke stripete genser til en nevø til jul, i to gråfarger, og kontrast på vrangbord var en kjempefin ide

    ReplyDelete
  4. Jeg trodde det var alpakka på de første bildene - ull er jammen forskjellig før og etter toving. Fint ble det uansett. Flaks at jakka fikk sagt i fra hva den ville bli ;)

    ReplyDelete
  5. Nydelige farger sammen☺️

    ReplyDelete
  6. Enig med Elisabeth om at det var veldig fint med kontrastfarge på vrangbordene. Og så har du kanskje verden flotteste modell, da.

    ReplyDelete
  7. Du får det til, gang på gang. Dette ble da en kjempefin genser til den vakre jenta di. Gult og grått er fint, ingen tvil om det. Synes jeg ser den lille som koser med genseren.

    Ønsker deg en fin tirsdag!

    Klem

    ReplyDelete
  8. Herlighet, de bildene! Fantastisk :)

    ReplyDelete
  9. Kjempe fin genser, gult er helt rett stilig!

    ReplyDelete
  10. Så fin genser! Den ser skikkelig pusemyk ut, tovingen var jammen en suksess. Slikt er jo alltid litt skummelt, da.

    Nydelige bilder, som vanlig. ;)

    ReplyDelete
  11. Sååååå kult .... eh, stili ;) Dey gjorde ingen verdens ting at den tok en tur i maskinen - dette ble knallfint :)

    ReplyDelete
  12. Jeg bare elsker disse plaggene dine/deres ;), bestående av kombinasjonen gult og grått - de blir så vanvittig lekre! :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)