Monday, October 5, 2015

Seige sauer

Jeg kjøpte et par hesper nesten helt gratis naturhvit og gråbrun rett-fra-sauen – ullgarn i Tallinn for noen år siden, og hva kunne vel passe bedre enn å la den sterkt saueduftende ullen få bli …sauejakke?

4-bilde 4 (32)

Jeg strikket en grønn/hvit Sinnasaujakke i vår, den kan du se her – den grønnstripete jakken brukes mye og jeg kunne absolutt trenge flere kofter og jakker. Men Sinnasaujakke versjon 2.0 viste seg å bli et fryktelig seigt prosjekt – bokstavelig talt. Garnet var svært så ubehandlet og inneholdt forholdsvis heftige mengder lanolin, sånn i tillegg til kvist og diverse vegetasjon (og en og annen liten dært med noe seigt, svart noe som jeg valgte å ikke prøve å identifisere, men heller fortrenge) – og det var ikke veldig behagelig å strikke med, syns jeg. Garnet sklei ikke på pinnene, jeg ble klissete på nevene og strikkehastigheten min gikk ned med opptil mange masker per minutt - ja, jeg tok tiden. Strikkenerder gjør sånt.

Jeg startet på jakken for sånn omtrent 11 uker siden, ifølge instagram – da postet jeg nemlig dette bildet. Bakt kanelsnurrer hadde jeg også!

1-bilde 1 (76)

I sommer fikk hele saueflokken ligge og hvile seg, mens jeg strikket på alt mulig annet. Med september og kjølige dager kom jakkestrikkelysten lysten på ny jakke sakte snikende, og til slutt bestemte jeg meg for at NÅ skulle sinnasauen gjøres ferdig. Vanligvis veksler jeg mellom flere prosjekter og strikker litt her og litt der, men nå var jeg skikkelig streng og fikk ikke lov til å strikke noe annet før sauene var ferdige. Det resulterte i total strikkevegring i en liten uke, mens jeg ventet på at jakken skulle ta hintet og strikke seg ferdig selv.

2-bilde 2 (66)

Kunne ikke gi meg på tap, sant? Tanken på hekling og klipping og ferdig jakke lokket. Det er altså så artig å klippe opp jakker!

3-bilde 3 (52)

Jakken ble vasket i maskin på et program som behandler ull hakket røffere enn det ullprogrammet gjør, i håp om at den skulle bli litegranne tettere og tove bare pittelitegranne, og det fungerte finfint. Jeg har ikke løpemeter eller annen info om garnet, men det var totråds, og det så ut til å være litt tjukkere enn Rauma finull og Kauni 8/2. Sauene ble i hvertfall ulne og gode, og jakken ble ordentlig varm og deilig og helt passe stor.

Jeg brukte totalt 395 gram umerket og ubehandlet estisk ull, jakken ble veid etter vask så det er ikke inkludert kvist og uidentifisert rusk og rask.

11 comments:

  1. Så bra at det endte godt!:o) Den ser kjempefin ut!

    ReplyDelete
  2. Kjempefin jakke! Har lyst til å prøve meg på sinnasaujakke :)

    ReplyDelete
  3. Nydelig, digger naturfargene :) sinnasauen er en klassiker

    ReplyDelete
  4. Hehe, den strikka ikke seg sjøl, nei ;) Men den ser veldig fin ut da, fint med nyanser av grått også.
    Ups.
    :D

    ReplyDelete
  5. Den vil jo være selvresende lenge og antagelig nesten vanntett om ikke lanolinen er vasket helt ut :)

    ReplyDelete
  6. Det var flotte fargar som passa godt til ein Sinnasaujakke :)

    ReplyDelete
  7. Så flott den ble. Fine farger. Kjenner meg godt igjen i at det stadig dukker opp nye prosjekter.

    ReplyDelete
  8. Riktig fin denne jakken også! Skikkelige saue-farger! Med to fine sinnasau-jakker blir det vel valgets kval når kulden kommer snikende.

    ReplyDelete
  9. Fine jakke :)
    Jeg har samme erfaring med ullgarn (umerka) fra Tallin. Men det var jo så billig så da går det jo ;) :D
    Ha en fin uke :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har handlet fryktelig mye garn i Tallinn (har bodd der), men akkurat disse hespene var veldig, VELDIG ubehandlet (og annerledes enn alt annet garn jeg har kjøpt) - jeg liker teorien om garn rett fra sauen, uten bruk av noen kjemikalier og sånt, men mulig jeg sliter litegranne med det i praksis :P

      Delete
  10. Så bra at du fikk den ferdig, for den ble veldig fin. Må innrømme at jeg flere ganger tidligere har lagt bort strikketøy med trått garn :)

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)