Tuesday, May 24, 2016

Jakken Eivor

Hei der ute, nå var det jammen lenge siden sist! Det har vært stille på bloggen, men strikkepinnene mine har på ingen måte stått stille, så jeg har litt av hvert å vise fram. En del av dere følger med på instagram (der jeg heter mettosaurus), og der har dere blant mye annet fått se dette bildet av de to avleggerne mine i årets syttendemaiantrekk. Var de ikke fryktelig fine? (Sa hun, sånn passe beskjedent.)

Eivorjakke

Kjolen som yngstefrøken har på seg er fem år gammel, den var blant de aller første plaggene som havnet på bloggen min, innlegget jeg skrev om vossakjolen finner du her (og hvis du vil se actionbilde av eldstejenten som ettåring, iført denne kjolen, så finner du det her!).

Årets syttendemai bød på aldeles perfekt ullvær, og eldstefrøken på seks hadde på seg en nesten to år gammel Eivorjakke som var det aller første strikkeplagget jeg klippet opp. Jakken og klippeprosessen (som jeg syns var grådig skummel, den gang da) kan du lese mer om her. Storesøster sin røde kjole ble strikket før jul (mens bloggen var satt på pause) og har ikke blitt vist fram, men du skal ikke se bort fra at den plutselig dukker opp, jeg har visst “litt” blogging å ta igjen.

IMG_6643

Så til saken: jakken til lillesøster! Toåringen var iført en rød Eivorjakke, strikket i Holst supersoft. Oppskriften er laget av Ann Myhre, aka Pinneguri, og den kan du kjøpe på Ravelry. Jeg syns Eivor er så fin, så fin – jeg liker strukturmønsteret, og syns jakken er akkurat passe pyntet, den funker både til fest og i barnehagen. Overraskende kjapp og grei å strikke er den også. Tynn og lett, denne jakken i størrelse tre år veier 95 gram, litt under to nøster Holst supersoft.

IMG_6636

Seksåringen sin røde kjole og jakken og skautet til lillesøster er strikket i samme garn, og selv om antrekkene deres var helt forskjellige ble det i grunnen ganske så fin søskenmatch på syttendemaiantrekkene likevel.

IMG_6651

Så – nå blir det spennende å se om noen fremdeles leser blogg, da. Si gjerne hei i kommentarfeltet hvis du syns at blogg er kjekkere enn instagram!

40 comments:

  1. Der var du jo igjen.
    Nydelige barn i enda flottere ullklær.
    Ja du er savnet, blogg er morsomt å lese.
    Del gjerne på Link party i bloggen min i morgen.
    Tror jeg må kjøpe det Eivor mønsteret, har sett på det flere ganger.
    Det kan jo ikke være noe hokkus pokkus å lage den større, til min frk. 9 år.

    ReplyDelete
  2. Så hyggelig at du blogger igjen! Instagram er flott det, men jeg liker fortsatt å lese også - ikke bare se på bilder :-)

    ReplyDelete
  3. Åh, endelig en oppdatering 😊. Har vært innom bloggen og sett etter nytt med ujevne mellomrom, så nå ble jeg glad! Liker blogg mye bedre enn ravelry og instagram og slikt jeg.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Nydelige Eivor-jakker :) Blir ikke mindre fristet til å strikke slike igjen! :)

    ReplyDelete
  6. Selv om jeg følger deg i 'alle' kanaler, så er det jo noe spesielt med bloggen da. Mere! :)

    ReplyDelete
  7. Hei, hei :D
    Som vanlig, fint innlegg.

    ReplyDelete
  8. Kan aldri få nok i noen kanaler! Så gøy med innlegg igjen!

    ReplyDelete
  9. Hei! Nå ble jeg glad, instagram er vel og bra, men jeg liker blogg best. Særlig med disse store, flotte bildene da! Gjennomførte og flotte 17. maiantrekk, og nydelig rødfarge!

    ReplyDelete
  10. HEi Har virkelig savnet bloggen din :)

    ReplyDelete
  11. Hei! Håper du fortsetter med bloggen fremover!

    ReplyDelete
  12. Koselig å se deg blogge igjen. Håper du fortsetter.
    Flotte jenter med fine strikka klær. Spørs om jeg ikke må kjøpe mønster. Fikk lyst til å strikke jakke.

    ReplyDelete
  13. Så kjekt med nytt blogginnlegg fra deg! Det er mye kjekkere med blogg enn insta. Mer tekst, mer info om plagg og garn, mer anekdoter og ordspill ;) stemmer for mer blogg jeg!

    ReplyDelete
  14. Kjekt å se nytt blogginnlegg, det må du fortsette med, nydelige jenter i flotte ullklær.

    ReplyDelete
  15. Velkommen tilbake! Så flotte jakker du har strikket til jentene!

    ReplyDelete
  16. Det er veldig kjekt med instagram, for det er så lett tilgjengelig, men jammen er det mer stas med et skikkelig blogginnlegg. Flotte jenter, i flotte ullklær!

    ReplyDelete
  17. Det er veldig kjekt med instagram, for det er så lett tilgjengelig, men jammen er det mer stas med et skikkelig blogginnlegg. Flotte jenter, i flotte ullklær!

    ReplyDelete
  18. Dejligt at duer tilbage! Jeg har bestemt savnet dig og dine skønne piger på bloggen. Instagram er ikke lige mig.

    ReplyDelete
  19. Jeg har savnet bloggen din jeg!!! Veldig kjekt at du har ristet liv i bloggen igjen!!! :-)
    Personlig føler jeg at en blogg er bedre når det kommer til å vise frem strikk, da det er plass til mange bilder og mye mer tekst, noe som er veldig kjekt for oss strikkenerder når vi vil vite alle detaljer rundt plagget/plaggene som vises frem!!! :-) Så jeg håper du fortsetter å blogge jeg, da jeg har "stjelt" mange ideer fra deg de siste årene. Jeg lager sjelden det samme som deg, men bruker gjerne tilsvarende farger f.eks. Og strikker også en del vester, men da av annet design enn de du har pleid å strikke da jeg som regel pleier å strikke i dobbel tynn ull i stedet for enkel tråd (oppskriften er i dobbel tråd, men da i annen og tykkere garnblanding enn jeg ønsker). :-)
    Kommer til å følge spent med her inne fremover. Synes også det er spennende å se hvilket krus du har valgt deg for dagen, da jeg også er ivrig Mummi kopp samler. <3 <3

    ReplyDelete
  20. Blogg er mykje betre enn instagram, kjekt å sjå at du bloggar igjen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg får visst ikke lov å skrive egen kommentar, men jeg er veldig enig! Du har vært savnet, det er ikke alle som har Instagram vettu.
      Flotte jenter!

      Delete
  21. Fint med blogg, og nydelige jenter! Du har tidligere inspirert meg til å strikke Eivor, så rødt garn ligger å venter på å bli til to jakker til mine småjenter på 4 og ett år �� Håper målet er nådd til jul ihvertfall!

    ReplyDelete
  22. Alldeles nydelig, du har god grunn til å være stolt! Kjempefine bilder også, flink fotograf! Ha en herlig onsdag!

    ReplyDelete
  23. Så nydelege jenter i flotte antrekk :) Du har god grunn til å vera stolt. Kjekt at du er tilbake.

    ReplyDelete
  24. Hadde begynt å gi opp håpet... - topp at du er her igjen!!

    ReplyDelete
  25. Såååå nydelig jakke. Liker kjolen kjempegodt også. 👍❤😍

    ReplyDelete
  26. Såååå nydelig jakke. Liker kjolen kjempegodt også. 👍❤😍

    ReplyDelete
  27. Blogg er mye bedre enn Instagram! :)

    ReplyDelete
  28. Kjempefine 17. maibarn! Nydelige plagg og perfekt søskenmatch!
    Herlig at du er tilbake! Ja til blogging!:)

    ReplyDelete
  29. Javisst var de fryktelig fine! Nydelige jenter i flotte strikkeplagg! All grunn til å være stolt strikkemamma :)

    ReplyDelete
  30. Så fine jenter i fine, hjemstrikkede antrekk! Følger deg på Instagram, men blogg gir meg svar på alt jeg lurer på, så det er helt klart favoritten:)

    ReplyDelete
  31. Veldig kjekt at du blogger, for jeg er ikke på instagram :)

    ReplyDelete
  32. Veldig kjekt at du blogger, for jeg er ikke på instagram :)

    ReplyDelete
  33. Instagram er fint for inspirasjon, mens blogg er best på informasjon! Så ja takk begge deler, men blogg hvis jeg måtte velge. Kjempefine 17.maifrøkner!

    ReplyDelete
  34. Zoey, København06 June, 2016 17:20

    Så glad for at se dig tilbage på bloggen. Jeg bruger ikke instagram - holder af ordene og informationerne dine på bloggen.

    ReplyDelete
  35. Mye mer spennende og interaktivt med blogg, og dessuten bedre kvalitet (hvis man kan si det slik!?). Så morro at du er tilbake! :-)
    Nydelige jakker på så søte jenter!
    Hilsen Stine.

    ReplyDelete
  36. Hyggelig med nytt innlegg, selv om jeg også følger deg på insta. Noe eget med blogg! Fortsett, fortsett! Du er så god på farger og inspirerende strikk!

    ReplyDelete
  37. Så kjekt å se deg tilbake, har savnet bloggen din! Du har to fine jenter i nydelige strikkeplagg. Håper du fortsetter å blogge, er ikke på instagram.

    ReplyDelete
  38. Ehhh...hvorfor spør du om det, egentlig? Det virker jo ikke som om du bryr deg så mye om følgerne dine lenger. Synes egentlig du oppfører deg ganske arrogant overfor leserne dine ved å bare bli borte i månedsvis uten en kommentar. Hvorfor ikke bare gi seg? Bare et synspunkt.

    ReplyDelete

TUSEN TAKK for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :)